Ammattiliitto Pro: Lakko-oikeudet pitää turvata EU-lailla

EU:n lippu liehuu parlamentin edessä
Euroopan unionista on tullut entistä tärkeämpi toimija työntekijöiden oikeuksien turvaajana ja työelämän kehittäjänä. Politiikan arvojen koventuminen ja uuden talouden yritysjätit ovat haastaneet pitkään kunnioitetut käsitykset työntekijöiden neuvotteluoikeuksista. Ammattiliitto Pro vaatii vaalitavoitteissaan lakko-oikeuksien turvaamista nykyistä laajemmin myös EU-lainsäädännössä.

Ammattiliitto Pro: Lakko-oikeudet pitää turvata EU-lailla

Julkaistu 07.03.2024 klo 10:55

Euroopan unionin parlamenttivaalit järjestetään kesäkuussa 2024. Ammattiliitto Pro on julkaissut EU-vaalitavoitteensa, missä painottuvat työelämän sekä elinkeinopolitiikan kehittämisen tarpeet koko unionin tasolla. Erityistä huomiota vaalitavoitteissa kiinnitetään työmarkkinoiden moninaistumisen ja kansainvälistymisen kasvun tuomiin haasteisiin. Monet uuden talouden yritykset eivät kunnioita työelämän pelisääntöjä ja koko niiden liiketoimintamalli saattaa perustua työntekijöiden oikeuksien ohittamiseen.

–  Yritysten toimiessa ylikansallisesti tulee työntekijöille mahdollistaa rajat ylittävät työtaisteluoikeudet. Esimerkiksi Ruotsissa Tesla on kokonaan kieltäytynyt solmimasta työehtosopimusta ammattiliittojen kanssa. Tämä öykkäröinti on johtanut yhteispohjoismaisiin työtaistelutoimiin. Kansalliset ja ylikansalliset lakot, mukaan lukien myötätunto-, tuki- ja poliittiset lakot, tulee selkeästi turvata eurooppalaisella sääntelyllä ja taata oikeus rajat ylittäville solidaarisuustoimille, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Suomessa hallitus on antanut esityksensä lakko-oikeuksien rajaamisesta. Työntekijöiden oikeuksien kaventamista perustellaan investointiympäristön ensisijaisuudella. Puheenjohtaja Malinen näkee hallituksen hyökkäykset työntekijöiden oikeuksien kimppuun osana laajempaa kansainvälistä kehitystä. Äärioikeiston nousu on voimaannuttanut työnantajapuolen haastamaan työntekijöiden lakko- ja neuvotteluoikeuksia jopa kansainvälisen työjärjestö ILOn piirissä.

–  Euroopan unionissa pääoma, tavarat, palvelut ja ihmiset liikkuvat vapaasti maasta toiseen. Työntekijöiden työtaisteluoikeuksia halutaan rajoittaa kilpailukyvyn nimissä. Ajatellaan, että yritykset siirtyvät sinne, missä työntekijöillä on heikoimmat oikeudet. Samalla tavalla kuin alhaisen verotuksen perässä. Tämä kilpajuoksu pohjalle tulee torpata EU:n tasolla ja tavoiteltava yhtäläistä pelikenttää yrityksille ja työntekijöille koko Euroopassa, Malinen sanoo.

Ammattiliitto Pro pitää tärkeänä, että myös seuraavan parlamentin politiikka ja komission ohjelma edistävät demokratiaa ja työntekijöiden oikeuksia sekä työelämän oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon kehitystä. Esimerkiksi alustatalouden työntekijöiden oikeudet pitää saada kuntoon koko unionin alueella. Työmarkkinoiden toimivuutta, työmarkkinoiden pelisääntöjen noudattamista, tasapuolista kilpailuasetelmaa ja yksittäisen työntekijän turvaa voidaan parantaa esimerkiksi säätämällä ammattiliitoille ryhmäkanneoikeus.

Pron EU-vaalitavoitteet