Ammattiliitto Pron ja Naisten Linjan ohje tarjoaa apua väkivallan kokijoiden auttamiseksi työpaikoilla

Lähisuhdeväkivalta
Ammattiliitto Pro ja Naisten Linja julkaisivat Lähisuhdeväkivaltaa kokevan kohtaaminen työpaikalla -ohjeen tänään 28. marraskuuta. Ohje tarjoaa apua ja neuvoja väkivallan kokijoiden auttamiseksi työpaikoilla.

Julkaistu 28.11.2023 klo 14:31

Joka kolmas nainen ja joka kuudes mies on kokenut parisuhteessaan fyysistä väkivaltaa, fyysisen väkivallan uhkaa tai seksuaaliväkivaltaa Suomessa. Useimmilla suomalaisilla työpaikoilla on väkivaltaa kokeneita, väkivallan tekijöitä ja heidän läheisiään. Väkivalta voi vaikuttaa työpaikkojen työturvallisuuteen ja -hyvinvointiin, mutta monilla työpaikoilla asiaa ei vielä osata käsitellä. Pron ja Naisten Linjan uusi ohje auttaa väkivallan ottamisessa puheeksi. Lisäksi ohje kertoo, miten väkivaltaa kokeneen voi ohjata tuen piiriin.

– Lähisuhdeväkivalta aiheuttaa inhimillistä kärsimystä ja voi heijastua myös työpaikalle. Työpaikan turvallisuutta voidaan varmistaa muun muassa arvioimalla väkivallan riskejä. Työnantaja voi tukea väkivaltaa kokenutta esimerkiksi erilaisilla työjärjestelyllä ja tarjoamalla työterveyshuollon tukea, johtaja Minea Pyykönen Ammattiliitto Prosta sanoo.

Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajia huolehtimaan, että työntekijät voivat tehdä työtään turvallisesti.

Lähisuhdeväkivallan vähentäminen ei onnistu, elleivät myös työpaikat ole siinä mukana, Naisten Linjan toiminnanjohtaja Katju Aro toteaa.

– Suuri osa lähisuhdeväkivallasta jää piiloon, ja siksi on tärkeää, että asiasta puhutaan myös työpaikoilla. Parhaimmillaan työnantajat ja työyhteisöt ovat mukana lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyssä. On ensiarvoisen tärkeää, että väkivaltaa kokenutta tuetaan ja autetaan vaikeassa tilanteessa työpaikalla ja asia otetaan puheeksi heti ensimmäisistä merkeistä, Aro toteaa.

Parhaillaan eduskunnassa päätettävänä oleva ILO:n yleissopimus 190 Väkivallan ja häirinnän poistamiseksi työelämästä huomioi ensimmäistä kertaa lähisuhdeväkivallan työpaikalle ulottuvat vaikutukset ja tuo työmarkkinaosapuolet uudella tavalla mukaan lähisuhdeväkivallan vastaiseen työhön.

Lähisuhdeväkivallan vaikutusten ulottuminen työpaikalle tunnistetaan myös laajemmin työmarkkinakentällä. Siksi myös Hyvinvointiala HALI ry on ensimmäisten joukossa sitoutunut edistämään nyt laadittujen ohjeiden levittämistä osaksi työpaikkojen työhyvinvointiohjelmia.

Pro ja Naisten Linja haastavat kaikki työpaikat ja työmarkkinaosapuolet ottamaan uuden ohjeen käyttöön ja jakamaan tietoa jäsenilleen.

Lähisuhdeväkivaltaa kokevan kohtaaminen työpaikalla -ohje