Ammattiliitto Pron selvitys: UPM ei kohtele toimihenkilöitään tasapuolisesti

Suomalainen metsä, ilmakuva. Puut.
Pro teki kesäkuussa UPM:llä työskenteleville jäsenilleen kyselyn työsuhteen ehtojen kehittymisestä sopimuksettomana aikana. Kyselyyn vastasi joka kolmas UPM:llä työskentelevä Pron jäsen. Tulokset ovat hälyttäviä – työehtosopimuksen puuttuminen on johtanut ansionmenetyksiin ja jopa 71 prosenttia on harkinnut alan vaihtoa.

Ammattiliitto Pron selvitys: UPM ei kohtele toimihenkilöitään tasapuolisesti

Julkaistu 27.06.2022 klo 10:00
Kuvaaja Shutterstock

Kyselyn tulokset asettavat UPM:n antamat lupaukset erikoiseen valoon. Yhtiö lupasi, että työehdot eivät heikkene viiden vuoden aikana, mikäli tuottavuus ei heikkene. Koska yhtiö on antanut positiivisen tulosvaroituksen, henkilöstölle annettu lupaus on käytännössä petetty.

– Tulokset vahvistavat ajatuksemme siitä, että todellisuudessa vain työehtosopimukset turvaavat työntekijöiden tasapuolisen kohtelun ja ansiokehityksen. Palkankorotukset ei kohdistu tasapuolisesti ja laahaavat yleisen palkkakehityksen perässä. Ilman työehtosopimusta työehdot ja ansiokehitys on työnantajan yksipuolisesti päätettävissä, muistuttaa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Ilman työehtosopimusta ansiokehitys ei ole turvattu kaikille

Tulosten mukaan vastaajista 55 prosentin kokonaisansiot olivat vuonna 2022 nousseet, 31 prosentilla pysynyt ennallaan ja 14 prosentilla laskeneet. Jäsenistön keskuudessa kokonaisansioiden laskun on koettu johtuvan seuraavien työehtosopimukseen perustuvien lisien pois jäämisestä kokonaan tai osittain: ylityökorvaukset, lauantailisät, hälytyskorvaukset, puhelinohjeet, matka-ajan palkka, sijaisuuskorvaukset ja päivystyskorvaukset.

31 prosenttia vastaajista oli saanut kompensaatiokorotuksen aiemmin maksetusta työehtosopimuksen mukaisesta matka-ajan palkasta tai sijaisuuskorvauksesta. Vastaajien saama palkankorotus ilman näitä kompensaatiokorotuksia oli kuitenkin 46 prosentin mukaan pienempi kuin niin sanotun yleisen linjan mukainen 1,9 prosenttia.

71 prosenttia harkitsee alan vaihtoa

Vastaajista 64 prosenttia oli sitä mieltä, että työilmapiiri on muuttunut huonompaan suuntaan. Jopa 71 prosenttia vastanneista on harkinnut työpaikan vaihtoa. Työehtojen koettiin parantuneen vain vähän. Toimihenkilöt haluaisivat oman työehtosopimuksen ja luottamusmiehen, joka koetaan tärkeäksi tueksi.

Jäsenkyselyyn vastanneista 85 prosenttia työskentelee paperiteollisuudessa ja 15 prosenttia mekaanisessa metsäteollisuudessa. 79 prosenttia heistä on toimihenkilöitä ja 21 prosenttia ylempiä toimihenkilöitä.