Hyppää pääsisältöön

Ay-toiminnassa yhteispeli ja reilu vuoropuhelu ykkösinä

jari lievonen
Infra-alan pardialainen ammattimies on yli 30-vuotisella työurallaan kuulunut aina liittoon. Puheenjohtajana hän haluaa vaalia jäsenistön hyvinvointia.

Ay-toiminnassa yhteispeli ja reilu vuoropuhelu ykkösinä

Julkaistu 10.10.2018 klo 15:18
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Valtatie 5 Mikkelistä Nuutilanmäkeen on hyvässä hoidossa. Tien rakennustöiden lisäksi 22 kilometrin matkalle rakennetaan peräti 23 uutta siltaa. Siltavastaavana toimii Destian työmaapäällikkö Jari Lievonen, jolle työkokemusta on kertynyt lähemmäs 33 vuotta.

− Valmistuin rakennusmestariksi 1985 teknillisestä opistosta ja armeijan jälkeen menin silloisen TVL:n Kuopion piiriin töihin. Samalla tiellä ollaan, vain työnantajan nimi on vaihtunut.

Suurimman osan työurastaan Lievonen on tehnyt valtion leivissä: ensin Tie- ja vesirakennuslaitoksella, sitten Tielaitoksella ja yhtiöitetyllä Tieliikelaitoksella, Destia Oy:ssä. Yksityinen sijoitusyhtiö osti Destian muutama vuosi sitten.

Betonin haju tuli jäädäkseen

Lievonen kiittelee monipuolista infra-alaa: vaihtelevat työtehtävät pitävät mielenkiinnon yllä.

− Meillä on ollut paljon haastavia tie-, katu-, vesiväylä-, satama- ja siltaprojekteja. Kun taustalla on iso firma, niin aina löytyy osaamista. Itsekin olen ylpeä siitä, että olen kasvattanut 15 vuoden aikana liki parikymmentä betonityönjohtajaa.

Tarvetta on: betoniammattilaisista on Lievosen mukaan pulaa. Hän toimii Destian projekteilla myös betonitekniikan mentorina nuorille.

Suomessa on heikkokuntoisia siltoja ja teitä. Ongelmana on rahoitukseen liittyvä pitkäjänteisyyden puute. Meillä toimitaan hallituskausittain, ja sen seurauksena korjausvelka tuntuu vain kasvavan.

− Opin rakentamaan siltoja jo urani alkuvuosina. Nenään tuli betonin haju, eikä se sieltä lähde, vakuuttaa siltavastaava. Hän myös toteaa, etteivät suomalaissillat romahtele niin kuin muualla maailmassa. Betonisilloille on tehty lujuustutkimus ja niitä myös tarkastetaan vuosittain.

Suomessa on kuitenkin heikkokuntoisia siltoja ja teitä. Lievosen mukaan ongelmana on rahoitukseen liittyvä pitkäjänteisyyden puute. Meillä toimitaan hallituskausittain, ja sen seurauksena korjausvelka tuntuu vain kasvavan.

− Positiivista on kuitenkin se, että päätiet ovat hyvässä kunnossa.

Asiat ratkeavat sopimalla

Lievosen ensimmäinen liitto oli Tiehallinnon Rakennusmestarit TiRa ry, johon hän liittyi heti valmistuttuaan. Aktiivista ay-toimintaa on jo kertynyt kaksikymmentä vuotta, josta yli puolet Lievonen on toiminut Infra-alan Toimihenkilöliiton puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana.

InTek ry on Tekniikan ja Tiedon Toimihenkilöt TTT ry:n jäsenjärjestö. TTT puolestaan on tällä hetkellä palkansaajajärjestö Pardian suurin jäsenliitto. Liittovaihdos Prohon tapahtunee ensi vuoden alussa.

− Ykkösasia on työntekijöiden aseman vahvistaminen, joka uudessa liitossa toivottavasti hoidetaan tehokkaasti ja parhaalla mahdollisella tavalla.

Lievosen mukaan ay-toiminnassa tärkeää on huolehtia jäsenistön hyvinvoinnista. Myös suhteet johtoon on hyvä olla kunnossa.

Paikallinen sopiminen on Destiassa toiminut jo kymmenen vuotta. Molemminpuolinen arvostus ja kunnioitus vievät asioita eteenpäin, meillä ei istuta eripuolilla pöytää.

− Meillä on hyvät välit työnantajan kanssa: vuoropuhelu on avointa ja reilua. Paikallinen sopiminenkin on Destiassa toiminut jo kymmenen vuotta. Molemminpuolinen arvostus ja kunnioitus vievät asioita eteenpäin, meillä ei istuta eripuolilla pöytää. Asiat ratkeavat sopimalla.

Nenään tuli betonin haju, eikä se sieltä lähde, vakuuttaa siltavastaava Jari Lievonen.

Yhdessä onnistutaan

Millainen on Lievosen mukaan hyvä työnjohtaja?

− Pitää olla vuorovaikutustaitoja, mikä tarkoittaa myös kuuntelemista. Ihmistyönjohtaja saa henkilöstön tekemään töitä tavoitteellisesti ja on sekä joukkuepelaaja että valmentaja. Suosin osallistavaa johtamista: vastuuta on annettava, mutta myös tukea on oltava saatavilla.

Joukkuepelin vaatimaan yhteistoimintaan Lievonen tottui urheiluharrastuksen parissa nuoruusvuosina. Nykyään yhteispeli toteutuu muun muassa metsästyksessä: jahtipäällikkö Jari käy oman firman hirviporukan kanssa metsällä.

Vapaa-aika on kulunut myös talonrakennuspuuhissa kotiseudulla Kangasniemellä. Parasta on halonhakkuu Puulan rannalla. Jenkkiautoharrastus on jäänyt taka-alalle, mutta kuninkaita on vain yksi: rokkimiehen kotona soi Elvis.

Lempikappale Always on my mind soi todennäköisesti puolisolle, sillä Lievosen mukaan hänen tärkein rakentamansa silta johtaa Eila-vaimon sydämeen.

Pardia ja Pro neuvottelevat yhdistymisestä

Palkansaajajärjestö Pardian ja Ammattiliitto Pron päämääränä on Pardian jäsenyhdistysten liittyminen Pron jäsenyhdistykseksi syksyn aikana. Jäsenyys Prossa alkaisi 1. tammikuuta 2019.

Yhdistymisellä haetaan vahvempaa neuvotteluvoimaa ja yhteiskuntavaikuttamista niin yksityisillä kuin julkisillakin sopimusaloilla. Laajemmalla jäsenpohjalla voidaan vaikuttaa nykyistä paremmin. Yhdistymisen tuloksena Prosta tulisi 140 000 jäsenen liitto, joka edustaa niin yksityisiä aloja kuin valtion sektoria.