Digitaalisuus ja uudet työelämätaidot haastavat media-alaa

Media-ala
Media-alalle kaivataan osaamista digitaitoihin, monikanavaisuuteen ja kaupallistamiseen. Haasteeseen vastataan alan yhteisellä oppimisalustalla, josta tulee tulevaisuudessa työntekijöille paikka itseoppimiseen ja taitojen kehittämiseen.

Digitaalisuus ja uudet työelämätaidot haastavat media-alaa

Julkaistu 31.01.2023 klo 10:04
Kirjoittanut
Medialiitto, Ammattiliitto Pro

Media-alan tunnistetuiksi osaamistarpeiksi nousivat MediaTyö2030-hankkeen kyselyiden ja haastatteluiden perusteella digitaidot, monikanavaisuus ja kaupallistaminen.

Digitaalisuuteen liittyvät taidot nähdään tärkeinä käytännön työkalujen sekä muutosvalmiuden osalta. Tähän liittyvä monikanavaisuus on muuttanut media-alan toimintaa, sillä käytössä olevien kanavien määrä on olennaisesti lisääntynyt digitaalisuuden lisääntyessä. Myös kaupallisuuden ja liiketoiminnan periaatteiden ymmärtäminen nähtiin tärkeänä. Media-alalle tärkeitä alueita kaupallisuudessa olivat erityisesti tuotteiden ja palvelujen kaupallistaminen sekä hinnoittelumallit.

Nämä osaamisen alueet auttavat sekä yrityksiä että työntekijöitä kohtaamaan alaan vaikuttavan digitalisoitumisen ja jatkuvan murroksen.

Pron viestintäalan sopimusalavastaava Mikko Honkanen osallistui hankkeeseen ohjausryhmän jäsenenä. Hän kertoo media-alan murroksen jatkuneen nyt kolmekymmentä vuotta – eikä loppua näy.

– Ala kohtaa haasteet niin digitalisaation kuin kansainvälisen kilpailun kautta. Tuottavuuden parantamiseen tarvitaan osaavien ihmisten panosta. Monella alan työntekijällä on pitkä työkokemus, jota on tärkeä täydentää koulutuksella.

Taitoja kehitetään tulevaisuudessa yhteisellä oppimisalustalla

Tunnistettujen osaamistarpeiden pohjalta luotiin perustuksia media-alan yhteiselle oppimisalustalle, jossa keskiössä ovat erityisesti tärkeimmiksi nähdyt osaamistarpeet.

Hankkeen puitteissa pilotoitiin palvelua, joka toimisi media-alan työntekijöiden pääasiallisena paikkana itseoppimiseen ja taitojen kehittämiseen.

– Ratkaisun on tarkoitus olla yritys- ja yhteisövetoinen ja tavoitteena on hyödyntää verkostojen potentiaalia, hankkeen projektipäällikkö, Medialiiton uuden kasvun johtaja Noora Alanne kommentoi.

Seuraavana tavoitteena on kehittää hankkeen pohjalta oppimisalustaa eteenpäin ja viedä se käytäntöön. Hankkeen tuloksia on esitelty ja työelämän osaamistarpeista keskusteltu oppilaitosten kanssa. Tältä pohjalta lisätään toimialan ja oppilaitosten välistä vuorovaikutusta ja perustetaan yhteinen foorumi.