Mediatyö2030 -hanke haastaa alan työpaikkoja tunnistamaan tulevaisuuden osaamistarpeet

Audio-säätimet, musiikki ja media, tapahtuma tai podcast
MediaTyö2030 – media-alan tulevaisuuden osaamistarpeet ja jatkuva oppiminen on Medialiiton sekä alan palkansaajajärjestöjen Ammattiliitto Pron, Suomen Journalistiliiton ja Teollisuusliiton yhteinen kehittämishanke, johon myönnettiin 190 000 euron kehittämismääräraha.

Julkaistu 28.05.2021 klo 07:45
Kuvaaja Shutterstock

Media-ala digitalisoituu ja on jatkuvassa murroksessa. Aiemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että media-alan koulutus ei tue riittävästi nykypäivän työelämän muuttuvia vaatimuksia. Alan yrityksillä on kova tarve kehittää henkilöstön osaamista, mutta monelta puuttuvat työkalut konkreettiseen ja pitkäjänteiseen toteutukseen.

- Media-ala tarvitsee ajan tasaiseen tietoon perustuvan kehityshankkeen, joka tunnistaa alan muutostarpeet. Työmarkkinaosapuolten välinen vuoropuhelu on tärkeää, koska työelämähankkeiden kautta hankittu tieto luo pohjaa myös työehtosopimuksen kehittämiselle, Ammattiliitto Pron finanssisektorin ja ICT- ja viestintäsektorin johtaja Antti Hakala korostaa.

MediaTyö2030-hankkeen tavoitteena onkin luoda toimintamalleja, joilla edistetään jatkuvaa oppimista työpaikoilla. Samalla kannustetaan alan yrityksiä etsimään henkilöstön osaamista ja hyvinvointia parantavia menetelmiä, jotka sopivat toimialalle parhaiten.

- Konkreettisena tavoitteena on, että työpaikkatason vuoropuhelu paranee ja alan koulutustarjonta vastaa jatkossa entistä paremmin yritysten ja yksilöiden tarvetta. Menestyvä, monipuolinen media on myös yhteiskunnallisesti tärkeää, Pron sopimusalavastaava Mikko Honkanen sanoo.

Hankkeelta toivotaan erityisesti työpaikoilla ja työn ohessa tapahtuvan oppimisen edistämistä.

- Siihen voidaan päästä esimerkiksi tunnistamalla työpaikalla uuteen työhön johtavia koulutuspolkuja tai hankkimalla tutkintosuuntautunutta koulutusta, Hakala ja Honkanen korostavat