Mitä viestintäalalle kuuluu?

Leffa
Tässä artikkelissa avataan viestintäalan sekä teknisten toimihenkilöiden työehtosopimusneuvottelujen tuloksia.

Mitä viestintäalalle kuuluu?

Julkaistu 21.03.2022 klo 13:20
Kirjoittanut
Mikko Honkanen

Viestintäalan toimihenkilöiden ja teknisten toimihenkilöiden työehtosopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Näillä kahdella sopimuksella sovitaan noin 4 000 toimihenkilön työehdoista viestintäalalla.

Alan edunvalvonta on erinomainen esimerkki palkansaajien yhteistyöstä: Ammattiliitto Pro, Teollisuusliitto ja Journalistiliitto valmistautuvat neuvotteluihin yhdessä vaikka lopulta solmivatkin omat sopimuksensa Medialiiton kanssa.

Uuden työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.3.2022 - 29.2.2024. Jälkimmäisen niin sanotun optiovuoden palkoista neuvotellaan ja sovitaan 31.12.2022 mennessä. Jos neuvottelutulosta ei tuolloin saada, päättyy työehtosopimus 28.2.2023.

Allekirjoitus

Ammattiliittoon kuuluminen kannattaa

Työehdoista sopiminen hyödyttää kaikkia viestintäalalla työskenteleviä, niin liittoihin järjestäytyneitä kuin kaikkia muitakin, sillä jokainen yksilö käyttää ja hyötyy työuransa aikana eduista, joita työehdoista sopimisella on saatu.

Esimerkiksi palkka, ylityökorvaus, loma, sairausajan palkka ja perhevapaan palkka ovat tällaisia etuja, joita Suomen laki ei automaattisesti takaa joko lainkaan tai samalla tasolla, mitä työehtosopimuksissa.

Työsuhde on kahden välinen sopimus

Sinä suostut myymään tietyn osan ajastasi työnantajallesi - korvausta vastaan, sovituin ehdoin. Työehdot antavat pohjan tälle sopimiselle. Jos niitä ei olisi, joutuisimme kukin parhaamme mukaan sopia työehdoista ja -eduista.

Uskallan väittää, että yksilöllinen sopiminen esimerkiksi palkallisen sairausloman pituudesta ei johtaisi yhtä hyvään lopputulokseen kuin työehtosopimuksella saavutettu. Alat, joilla ei ole mitään työehtosopimusta vahvistavat tämän väitteen.

Ammattiliittojen tekemä yhteinen edunvalvonta tuleekin nähdä yksilön etujen valvontana. Sitä tehdään kuitenkin yhdessä, koska yksilön neuvotteluvoima ei ole riittävä. Kun työehtojen ja -etujen pohja on kunnossa, voi meistä itse kukin sopia oman työsuhteensa yksilöllisistä lisäherkuista mahdollisuuksiensa mukaan. Työehtosopimus ei todellakaan ole mikään katto vaan pohja sopimiselle.

Työehtosopimukset julkaistaan Pron kotisivuilla heti kun se on saatu kirjoitettua puhtaaksi. Yrityskohtaisen erän neuvotteluohje löytyy Proplussasta.

Mikko Honkanen

sopimusalavastaava

Honkanen vastaa Digita Networksin, MTV:n Postin, Yleisradion ja yleisemmin viestintäalan sopimusneuvotteluista Ammattiliitto Prossa.

Neuvottelu
    8 poimintaa neuvottelutuloksesta
    Neuvottelu
    1. Toimihenkilöiden ja teknisten toimihenkilöiden varallaolomääräystä muutettiin siten, että se koostuu nyt kahdesta osasta. Ensimmäinen on Työaikalain mukainen vapaamuotoinen varallaolo, joka ei ole paikkaan sidottua. Työehtosopimuksessa ennestään ollut määräys, niin sanottu. asuntovarallaolosta, säilytettiin. Tämän mukaan varalla ollaan ennalta sovitussa paikassan.
    2. Talviloma siirtyy, jos työntekijä on loman alkaessa työkyvytön. Siirto-oikeus koskee talviloman viittä ensimmäistä yhdenjaksoisena annettua päivää. Arkipyhä tai viikonloppu ei katkaise yhdenjaksoisuutta, mutta viittä päivää lyhyempi talviloma ei ole siirto-oikeuden piirissä.
    3. Lomautusilmoitusaika on jatkossa viisi päivää ellei toisin sovita.
    4. Toimihenkilö ja työnantaja voivat työsopimuksella sopia irtisanomisajasta toisin. Toimihenkilöin noudattama irtisanomisaika voi olla enintään kolme kuukautta eikä työnantajan noudattama irtisanomisaika voi olla tätä lyhyempi. Näissä tapauksissa työsuhteen jatkuttua yli kahdeksan vuotta pitenee työnantajan noudattama irtisanomisaika normaalien irtisanomisaikojen mukaisesti. Irtisanomisaika alkaa ilmoitusta seuraavasta päivästä.
    5. Toimihenkilöiden liukuvan työajan määräys muutettiin vastaamaan nykyistä Työaikalakia.
    6. Yhteistoimintalaki uudistui vuoden 2022 alussa. Laki ei enää tunne yhteistoimintaneuvottelukuntaa. Työehtosopimusta päivitettiin siten, että työpaikalla voidaan jatkossakin käsitellä yt-asiat neuvottelukunnassa, jos näin sovitaan.
    7. Luottamusmiehet ovat jatkossa luottamushenkilöitä. Toimihenkilöt valitsevat nyt luottamushenkilön vähintään kahden vuoden toimikaudelle. Tämä mahdollistaa Pron suosittaman kolmen vuoden toimikauden. Teknisillä toimihenkilöillä kolmen vuoden toimikausi on ollut mahdollinen jo aiemmin.
    8. Lisäksi liitot suosittelevat työpaikan vuoropuhelua etätyöhön liittyvistä asioista, muun muassa työsuojelullisista asioista ja vakuutussuojasta. Pöytäkirjaan merkittiin suositukset myös työhyvinvoinnin ja palkkatasa-arvon edistämisestä.
    Kättely
    Palkankorotukset alkaen 1.6.2022
    Kättely
    • Palkkoja korotetaan 1,3 %:n yleiskorotuksella
    • Yrityskohtaisen erän suuruus on 0,6 %. Tämä lasketaan toimihenkilöiden tai teknisten toimihenkilöiden maaliskuun palkkasummasta ja sen käytöstä neuvotellaan 15.5.2022 mennessä
      Jos  yhteistä sopimusta yrityskohtaisen erän käytöstä ei saavuteta, jaetaan 0,4 %-yksikköä työnantajan päättämällä tavalla ja 0,2 %-yksikköä maksetaan yleiskorotuksena.
    • Toimihenkilöiden TOVA-palkkausjärjestelmän vähimmäispalkkoja korotetaan 1,6 %
    • Teknisten toimihenkilöiden ohjelukuja korotetaan 1,6 %
    • Toimihenkilöiden Ilta- ja yötyölisiä korotetaan 1,9 %
    • Teknisten toimihenkilöiden vuoro-, ilta- ja yötyölisää korotetaan 2,0 %
    • Provisiopalkkaisilla toimihenkilöillä korotus toteutetaan siten, että provisiopalkka kokonaisuudessaan samalla työmäärällä nousee keskimäärin yleiskorotuksen verran.