”Nuoret vaativat liitolta lisää avoimuutta”

Jukka Mutanen on Pron hallituksen ja ICT-alan neuvottelukunnan jäsen.
Nuoret haastavat ammattiliiton totuttuja toimintatapoja, Pron hallituksen ja ict-alan neuvottelukunnan jäsen Jukka Mutanen sanoo. Tarve edunvalvontaan ei ole kuitenkaan kadonnut mihinkään.

”Nuoret vaativat liitolta lisää avoimuutta”

Julkaistu 30.05.2022 klo 11:07
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Tietoliikenneyritys Elisalla vallitsee odottava tunnelma. Luottamusmies Jukka Mutasen mukaan koronapandemian aiheuttaman pitkän etätyökauden ja viikkoja kestäneen ict-alan lakon vuoksi monet eivät ole nähneet työkavereitaan kunnolla 2,5 vuoteen.

–On vaikea sanoa syvällisesti mitä työpaikalle kuuluu. Voi olla, että aika mielenkiintoisia jälleennäkemisiä on luvassa.

Mutanen työskentelee prosessikehittäjänä. Hän kuvaa työtä asiakkailta ja työntekijöiltä tulevien havaintojen jalostamiseksi niin, että asiakkaan palvelukokemus olisi parempi.

–Alan suola on vaihtelevuus. Vaikka työpäivässä on tietty runko, päivää ei koskaan pysty täysin suunnittelemaan. Lisää vaihtelua työhön tuo neuvottelevan luottamusmiehen tehtävä.

Jäsenhankintaa konkreettisilla esimerkeillä

Elisan henkilöasiakasyksikössä ja yleensä ict-alalla on paljon nuoria työntekijöitä, joista monet tekevät töitä opintojen ohessa. Jäsenten matala keski-ikä on täytynyt lakon aikana ottaa huomioon liiton viestinnässä.

–Ei ole totta, että nuoret eivät kaipaisi edunvalvontaa. Heille pitää kuitenkin enemmän ja konkreettisemmin avata, mitä se on, Mutanen sanoo.

Nuorten tiedonjanoon ei vastaa neuvottelutaktiikka, jossa meneillään olevista asioista ei hiiskuta ulospäin. Siksi jäsentiedotteissa on avattu aiempaa tarkemmin sitä, mistä syistä tes-neuvottelut ovat jumiutuneet.

Myös jäsenhankinnassa pureudutaan oman työpaikan konkreettisiin edunvalvontaesimerkkeihin. Mutasen mukaan monet nuoret ovat ymmärtäneet järjestäytymisen edut, vaikka olisivat myöhemmin suuntaamassa toiselle alalle. Tarvittaessa liiton jäsenyyttä voi vaihtaa.

–Oma taiteenlajinsa on jäsenhankinta nykytilanteessa, Teamsin kautta. Etätyöaikana käy usein niin, että ihminen ottaa yhteyttä luottamusmieheen ensimmäiseen edunvalvontatilanteeseen törmätessään, ja sitä kautta päästään puhumaan jäsenyydestä.

Vaikka tietyt kysymykset toistuvat, lainsäädännössä tapahtuvat muutokset pakottavat luottamusmiehen jatkuvasti tarkistamaan tietojaan.

–Jokainen tilanne on aina jollain tavalla uusi. Tehtävässä motivoi se, että pysyy ajan hermolla.

Paikallinen sopiminen edellyttää kompromissia

Tes-neuvottelukierroksen olennaisin ja näkyvin osa on yleensä palkkaratkaisu. Mutasen mukaan tämänkertaisen kierroksen toinen merkittävä asia on kuitenkin ideologinen muutos, jossa työehtosopimusta halutaan avata entistä enemmän paikalliselle sopimiselle.

Mutasen mukaan Elisalla paikallista sopimista tehdään jonkin verran, mutta monet sopimuksista on tehty vuosia sitten. Paikallisen sopimisen lisääminen edellyttäisi vastavuoroisuutta, molempia hyödyttävien kompromissien löytämistä.

–Lähtökohtana on, että molemmat osapuolet saavat sopimuksesta jotain. Hyödyn ei aina tarvitse liittyä rahaan, vaan se voi olla esimerkiksi työaikajärjestelyjä. Mutta jos tes-neuvottelupöydässä on näin hankala sopia, se on huono lähtökohta paikallisen sopimisen edistämiselle. Lisäksi aina pitää olla faktatiedot selvillä siitä, mihin sopimus perustuu.

Monet ict-alalla olevat nuoret tekevät varsinkin ilta- ja viikonloppuvuoroja. Siksi paikallinen sopiminen erilaisista lisistä vaikuttaisi erityisesti heidän tilipussiinsa.

Elisalla on töissä myös ikähaitarin toisessa päässä olevia ihmisiä. Heidän työhyvinvointinsa ja työssä jaksamisensa on otettu huomioon esimerkiksi siten, että tietyn iän ylittäneiden työvuoroja voidaan tarvittaessa keventää.

–Voidaan sopia, että he eivät tee viikonloppuja ja keskittyvät esimerkiksi aamuvuoroon. Vaikka kyseessä on iso talo, erityistarpeitakin osataan huomioida, Mutanen kiittelee.

Traktori kuntoon talkooporukalla

Vapaa-ajalla Mutanen mökkeilee ja tekee kaveriporukassa erilaisia talkoohommia. Viimeksi kunnostettavana on ollut isovanhemmilta peritty 1980-luvun Zetor-traktori, joka pääsi mökille maanmuokkaustöihin.

–Se on sellaista näpräämistä, mikä irrottaa arjesta. Kuten mökkeily, se voi olla välillä raskasta, mutta kuitenkin erilaista kuin arkityö. Seuraavaksi hallin lattialla on purettuna odottamassa vuoden 1989 Pappa-Tunturi -mopo, joka pitäisi entisöidä.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.