Hyppää pääsisältöön

Kaksi ihmistä toimistotöissä
Finanssiala kulkee edelläkävijänä generatiiviseen tekoälyyn liittyvässä murroksessa, joka vaikuttaa suuresti tulevaisuuden työhön, toimialasta riippumatta. Työ2030-ohjelman Tulevaisuusvuoropuhelu tarjosi alan toimijoille arvokkaita oppeja.

Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen finanssialan työtehtävissä on mahdollisuus, johon kannattaa tarttua avoimin mielin. Työpaikoilla tarvitaan osaamista edistävää organisaatiokulttuuria ja suomalaiselta työelämältä toimia, jotka lisäävät laajaa, eri toimijoiden välistä yhteistyötä, jossa oppeja ja hyviä käytänteitä voidaan jakaa. Generatiivisen tekoälyn käyttöönotto finanssialalla edellyttää avointa yhteistyötä henkilöstön kanssa.

– Yrityksen tekoälystrategian luominen, sovittujen sääntöjen läpikäyminen työntekijöiden kanssa sekä AI-koulutus ovat perusta onnistuneelle käyttöönotolle. Generatiivinen tekoäly on todennetusti seuraava askel teknologisessa kehityksessä alallamme. Positiivinen suhtautuminen uuteen murrokseen ja alan erityispiirteet huomioon ottaen, onnistumme tässäkin muutoksessa yhdessä, Pron edunvalvonnan yhteyspäällikkö Liisa Halme Vuori toteaa.

Finanssialalla tekoälyä on lähestytty mahdollisuuksien kautta ja siitä on pyritty löytämään näkökulmia, joiden myötä työn teosta saadaan mielekkäämpää. Mahdollisten sudenkuoppien löytäminen on ollut myös osa prosessia.

Työ2030-ohjelman koordinoimassa Tulevaisuusvuoropuhelussa Ammattiliitto Pro, Finanssiala ry, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Ylemmät Toimihenkilöt YTN tarttuivat rohkeasti edelläkävijöinä generatiivisen tekoälyn teemaan, jotta toimiala pysyisi mukana työn nopeassa murroksessa ja saisi generatiivisen tekoälyn mukanaan tuomat hyödyt mahdollisimman nopeasti käyttöön.

Oppiminen ja kasvu tapahtuvat yhdessä

Yhteistyö erityisesti oppilaitosten kanssa on ollut Tulevaisuusvuoropuhelussa silmiä avaavaa. Finanssialalla toimivan FinanssiAkatemia-yhteistyöverkoston kautta yhteistyötä oppilaitosten kanssa on tehty aikaisemminkin eri teemoihin liittyen, mutta generatiivisen tekoälyn kohdalla kyse on niin suuresta työtä muuttavasta teemasta, että oppilaitoksilla on prosessissa välttämätön ja tärkeä rooli, jos halutaan saavuttaa suurin potentiaali.

Oppilaitokset varmistavat, että opetetut asiat kohtaavat työelämän tarpeet ja opiskelijat ovat valmiita astumaan työelämään ja jo työelämässä olevat saavat tarvittavat päivitettyä osaamistaan. Generatiivisen tekoälyn osalta on tärkeää löytää yhteinen suunta, jota päin kuljetaan alan toimijoiden ja oppilaitosten kanssa. Syksyllä 2024 FinanssiAkatemiaan kuuluvien oppilaitosten opiskelijat kokoontuvat hackathoniin ratkomaan generatiiviseen tekoälyyn liittyviä haasteita finanssialalla. Ottamalla opiskelijat suoraan mukaan ratkomaan haasteita varmistetaan, että myös heidän äänensä teeman osalta saadaan kuuluviin.

Tulevaisuusvuoropuhelu toivat alan toimijat yhteen

Tulevaisuusvuoropuhelun ytimessä on yhteinen keskustelu ja ymmärryksen luominen. Generatiivisen tekoälyn teemaa on haluttu finanssialalla lähestyä ennen kaikkea mahdollisuuksien näkökulmasta, tiedostaen kuitenkin murroksen mukanaan tuomat haasteet.

Hanke alkoi joulukuussa 2023 webinaarilla, jonka tarkoituksena oli johdattaa kuulijat generatiivisen tekoälyn teemaan. Webinaarin osallistujat sekä muu laajempi joukko alan toimijoita saivat vastattavakseen kyselyn, jossa selvitettiin, miten alalla suhtaudutaan generatiiviseen tekoälyyn ja sen käyttöönottoon. Kysely osoitti, että alan suhtautuminen generatiiviseen tekoälyyn on myönteistä, mutta nopea kehitys on nostanut esiin tarpeen yhteiselle keskustelulle erityisesti osaamistarpeista ja työpaikkojen pelisäännöistä.

Tekoäly vaatii jatkuvaa oppimista

Alkuvuodesta 2024 järjestettiin pienryhmäkeskusteluja, joihin osallistui työmarkkinaosapuolten sekä finanssialan yhtiöiden edustajia. Ryhmissä pohdittiin, mitä alalla voitaisiin tehdä yhdessä generatiivisen tekoälyn teeman ympärillä ja miten oppilaitosyhteistyön kautta pystyttäisiin vahvistamaan ja kehittämään osaamista sekä kokonaisten tutkintojen että täydennyskoulutuksen osalta. Nopeasti kehittyvä generatiivinen tekoäly vaatii kaikilta jatkuvaa oppimista.

Keskusteluista saadut ajatukset toimivat pohjana maaliskuussa pidetylle Ajatustorille, joka kokosi yhteen alan edustajia ja FinanssiAkatemia-yhteistyöverkostoon kuuluvien oppilaitosten henkilökuntaa. Ajatustorilla keskityttiin keskustelemaan osaamistarpeista, joita generatiivinen tekoäly tuo työelämään. Yhteistyö ja avoin keskustelu alan ja oppilaitosten välillä on välttämätöntä, jotta työelämän muuttuvat tarpeet huomioidaan riittävän laajasti oppilaitosten opetuksessa myös tulevaisuudessa.

Tulevaisuusvuoropuhelu generatiivisesta tekoälystä huipentui kesäkuun alussa webinaariin, jossa käytiin läpi tulevaisuusvuoropuhelusta saatuja oppeja ja oivalluksia. Finanssiala haluaa toimia edelläkävijänä ja jakaa opit generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä eteenpäin laajasti myös eri toimialoille.

Tulevaisuusvuoropuhelu lisää tietoa ja ymmärrystä työelämän muutoksista

Tulevaisuusvuoropuhelu generatiivisesta tekoälystä on jatkoa Pron, Finanssialan, Paltan ja YTN:n väliselle jo 10 vuotta kestäneelle yhteistyölle. Edelläkävijänä alan toimijat olivat vahvasti mukana Tulevaisuusvuoropuhelu -menetelmän muotoilussa suomalaisen työelämän käyttöön laajasti.

Valtakunnansovittelija Anu Sajavaara näkee toimialojen yhteistyössä paljon hyvää niin ennakoinnin ja jatkuvan oppimisen, kuin työmarkkinoiden toimivuudenkin näkökulmasta.

– Työn murrosta ja sen ilmiöitä, kuten generatiivista tekoälyä käsittelevien Tulevaisuusvuoropuheluiden avulla lisäämme tietoa ja ymmärrystä työelämän muutoksista ja parannamme yhteistä päätöksenteko eri tasoilla. Vuoropuheluiden myötä meillä on koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä, jotka tietävät minkälaista osaamista tulevaisuudessa kaivataan ja miten omia mahdollisuuksia työelämässä voi parantaa. Samaan aikaan vastakkainasettelun määrä vähenee, Sajavaara toteaa.