ICT-alalle työehtosopimus raskaiden neuvottelujen jälkeen

Ammattiliitto Pron ja Palvelualojen työnantajat PALTAn hallinnot ovat hyväksyneet ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimusta koskevan neuvottelutuloksen. Uusi työehtosopimus syntyi raskaiden neuvotteluiden jälkeen, mutta mahdollistaa ICT-alan kehittämisen.

ICT-alalle työehtosopimus raskaiden neuvottelujen jälkeen

Julkaistu 29.06.2020 klo 10:48

Työehtosopimus astuu voimaan välittömästi ja se on voimassa 28.2.2022 saakka. Alalla ollut ylityökielto poistettiin jo viime torstaina, kun työehtosopimusta koskeva neuvottelutulos oli saavutettu.

– ICT-alan työehtosopimusneuvottelut olivat tällä kertaa poikkeuksellisen vaikeat. Kiitos PALTAlle lopputuloksesta. Päätimme pitkät neuvottelut kompromissiin, jossa molempien osapuolten keskeiset tavoitteet liikkuivat oikeaan suuntaan, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kiittää.

Työehtosopimus nostaa toimihenkilöiden palkkoja yleisen linjan mukaisesti eli yhteensä 3,3 % sopimuskauden aikana. Palkankorotusratkaisun kustannusvaikutus on sama, mistä muillakin aloilla on sovittu ja palkankorotuslinja on yleiskorotuspainotteinen.

Työehtosopimuksesta poistettiin kilpailukykysopimuksen mukanaan tuomat palkattomat kiky-tunnit. Palkattoman työn sijaan alalla on mahdollista lisätä osaamisen kehittämiseen tähtäävää toimintaa. Tämä aika on palkallista.

– Uusi työehtosopimus edistää työaikapankkien käyttöönottoa. Tämä on hyvä avaus, ja uskon työaikapankkien luovan mahdollisuuksia ICT-alan muutenkin joustavien työaikakäytäntöjen kehittämiseen edelleen, Pron ICT- ja viestintäsektorin johtaja Antti Hakala toteaa.

ICT-alan neuvottelu- ja sopimuskulttuuria tarpeen päivittää

Pro haluaa kehittää ICT-alan neuvottelu- ja sopimuskulttuuria. Hyvä neuvottelu- ja sopimuskulttuuri on edellytys myös alan työehtosopimuksen kehittämiselle niin yritysten kuin toimihenkilöidenkin kannalta entistä paremmaksi.

– On kaikkien etu, että työehtosopimusta pystytään kehittämään niin, että alan yritykset menestyvät ja palkkataso pysyy kilpailukykyisenä, ICT-alan neuvottelukunnan puheenjohtaja, Elisan pääluottamusmies Juha Kivistö toteaa.

Kivistön mukaan on arvokasta, että sopimus syntyi ilman lakonuhkaa ja omin voimin, vaikka neuvottelut kestivät liian pitkään.

– Neuvottelut ovat taitolaji, jossa punnitaan molempien osapuolten kyky käydä aitoa neuvottelua. Yleinen työmarkkinatilanne asetti tällä kertaa vahvat rajoitteet, ja hankaloitti ja pitkitti neuvotteluja. Neuvotteluthan aloitettiin jo marraskuussa 2019, neuvottelukunnan varapuheenjohtaja, Telia Finlandin pääluottamusmies Eva-Marie Penttilä jatkaa.