Ilman irtisanomiskorvausta jääneet työntekijät putoavat tyhjän päälle Indonesiassa

Yritykset käyttävät koronakorttia hyväkseen ja jättävät työnantajavelvoitteensa täyttämättä.

Julkaistu 14.05.2020 klo 09:00

Pro Uutiset / juttu: Stoorisoppi, kuvat: FSPMI

Indonesian ensimmäinen koronatartunta raportoitiin maaliskuun alussa, minkä jälkeen lähes kolme miljoonaa työntekijää on menettänyt työpaikkansa. Luvun arvioidaan kaksinkertaistuvan lähiaikoina.

– Monet yritykset ovat keskeyttäneet työntekijöiden palkanmaksun koronakriisiin vedoten ja jättäneet esimerkiksi irtisanomiskorvaukset maksamatta, metallityöväenliitto FSPMI:n varapuheenjohtaja Prihanani sanoo.

Yritykset ovat myös irtisanoneet työntekijöitä juuri ennen muslimien paastokuukauden ramadanin alkua välttääkseen Idul Fitri -lomakorvausten maksamista. Lisäksi työministeriö valmistelee ohjeistusta, joka mahdollistaisi yritysten leikata tai siirtää lomakorvausten maksua.

Ammattiliitot vastustavat esitystä ja uhkaavat nostaa oikeuskanteen, jos ohjeistus viedään täytäntöön.

– Yrityksissä, joissa on toimiva ammattiyhdistys, kriisiaikaisista palkkajärjestelyistä voidaan neuvotella, mutta jos ammattiyhdistystä ei ole, työntekijöillä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa, Prihanani jatkaa.

Pienituloiset ahdingossa

Koronarajoitukset astuivat voimaan eri puolilla maata eriasteisesti aluehallinnon tilannearvioista riippuen. Esimerkiksi Jakartassa on käytössä laajamittaiset rajoitukset, ”lockdown”, mikä tarkoittaa kaikenlaisen tarpeettoman liikkumisen ja ei-elintärkeiden toimintojen rajoittamista. Tällä hetkellä virallisten tilastojen mukaan maassa on todettu 12 800 tartuntaa ja 930 kuollutta.

Irtisanomisten lisäksi miljoonat epävirallisella sektorilla työskentelevät itsensätyöllistäjät ja mikroyrittäjät, joita on yli puolet työvoimasta, ovat menettäneet toimeentulonsa.

Maassa, jossa ei ole Suomen kaltaista työttömyysturvaa, kädestä suuhun elävät pienituloiset ajautuvat nopeasti ahdinkoon; rahaa ei ole ruokaan, sähköön, eikä vuokraan.

– Perhekuntia on muuttanut yhteen asuntoon minimoidakseen vuokrakulut. Viime viikolla kahden ihmisen uutisoitiin kuolleen nälkään Tangerangissa, Prihanani kuvailee tilannetta.

Maan hallitus ja kansalaisjärjestöt ohjaavat kriisiapua köyhimmille. Esimerkiksi epävirallisen sektorin työntekijöille on suunnattu raha-avustuksia ja yli 20 miljoonaa ihmistä on päässyt ruoka-avun ja ilmaisen sähkönjakelun piiriin. Lisäksi suunnitteilla on pienituloisten verovapautus ja helpotuksia velkajärjestelyihin.

Ammattiliitto Pro tukee työntekijöitä SASK:n kautta

Ammattiliitot ovat aloittaneet keräämään solidaarisuusrahastoa työntekijöille, jotka ovat menettäneet työpaikkansa koronapandemian takia.

Myös Ammattiliitto Pro tukee kehitysjärjestö SASK:n kautta Indonesian metalli- ja kaivosalan ammattiliittojen jäsenten selviytymistä Indonesiassa.

– SASK:n hallitus päätti myöntää kriisiapua hankeliittojen heikoimmassa asemassa oleville jäsenille. Tuki myönnetään lahjoituksena hakemusta vastaan, ja sitä voi saada enintään 10 000 euroa, Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen kertoo.

Lue myös: Ay-liike pysäytti kaavaillut työmarkkinajoustot koronan ajaksi Indonesiassa

Ammattiliittojen kehityshanke Indonesiassa

FSPMI:n aktiivit jakavat maskeja jäsenilleen, sillä Indonesiassa on maskipakko.
Toimialat: Metalli- ja kaivosteollisuus
Hankekumppanit: FSPMI, Lomenik, KEP ja CEMWU; Ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto; SASK ja IndustriALL