Hyppää pääsisältöön

“Ilman liittoja jäljelle jää työnantajan sanelu”

Heikki Helynen harrastaa kalastusta.
Satamatyönjohtaja Heikki Helynen lastaa ja purkaa työkseen laivojen lasteja. Vapaa-ajalla Pron hallituksen jäsen viihtyy kalassa, mutta päästää kiinni saamansa lohet takaisin jokeen.

“Ilman liittoja jäljelle jää työnantajan sanelu”

Julkaistu 16.05.2022 klo 09:14
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Hietasen satamassa Kotkassa on eletty vuodesta 2020 lähtien poikkeusaikaa. Ensin työtä sotki koronapandemia, sitten UPM:n lakko ja viimeisimpänä Ukrainan sotaa seuranneet Venäjä-pakotteet. Steveco Oy:n satamatyönjohtaja Heikki Helynen on seurannut ahtausalan ahdinkoa aitiopaikalta.

–  Meille tulevat laivat eivät käy enää Pietarin kautta, ja Kotkan kautta Venäjälle menevä kauttakulkuliikenne on vähentynyt. Myös UPM:n lakko oli meille radikaali muutos, sillä ainakin 30 prosenttia Hietasen sataman liikenteestä on UPM:n liikennettä, Helynen kuvailee laivaliikenteen muutoksia.

Helysen työhön kuuluu autojen ja junanvaunujen purkamista ja laivan lastausta. Lasti on pääosin mekaanisen ja kemiallisen metsäteollisuuden tuotteita. Helysen oma työ on keskeytymätöntä kolmivuorotyötä, jota tehdään vuorokauden ympäri joulua ja juhannusta lukuun ottamatta.

– Tätä työtä ei ole mahdollista tehdä etänä. Viime keväänä oli todella paha tilanne, kun sataman 20 työnjohtajasta puolet oli koronassa tai karanteenissa. Itse tein silloin 48 tuntia viikossa ylitöitä, koska tilanne oli vain saatava jotenkin ratkaistua. Muuten satama olisi pysähtynyt, Helynen muistelee.

Työehtojen heikentäminen torpattiin

Ahtausalalla on uunituore työehtosopimus, joka on poikkeuksellisen maailmantilanteen vuoksi voimassa vain vuoden. Helynen oli mukana neuvotteluissa ahtausalan teknisten toimihenkilöiden neuvottelukunnan puheenjohtajana. Hänen mukaansa neuvottelukulttuurissa oli tänä vuonna nähtävissä selvä muutos.

– Rahaa tuli mitä tuli. Inflaatio on niin korkea, ettei mikään muukaan ala ole päässyt ostovoimaa kartuttavaan ratkaisuun. Työnantajan vaatimukset olivat tänä vuonna ylimitoitettuja, ne pystyttiin torppaamaan. Esimerkiksi lomautusilmoitusaikaa ja takaisinottovelvollisuutta haluttiin lyhentää reilusti.

Helysen mukaan työehtosopimus ja luottamusmiesjärjestelmä ovat ay-toiminnan selkäranka. Kotkan satamissa Stevecon ja sen tytäryhtiöiden työntekijöiden järjestäytymisaste on täydet sata prosenttia.

– Ehkä kaikki eivät oikein sisäistä, mitä jää jäljelle, jos liitot häviävät. Se on työnantajan sanelu, Helynen sanoo.

Haasteena ikääntyminen

Helynen kuvaa satamatyönjohtajan työtä hyvin kuormittavaksi. Työ keskeytyy jatkuvasti, esimerkiksi laivasta toiseen siirtymisen ja työtehtävien muutosten vuoksi. Ylitöitä tehdään paljon, eikä eläköityvien työnjohtajien tilalle palkata yleensä ketään. Helysen mukaan työnantajan tarkoituksena on kasvattaa työnjohtajien työalueita ja -määriä.

– Työ on myös fyysisesti raskasta, varsinkin ikääntyville. Satama on iso alue, jossa joutuu kävelemään pitkiä matkoja ja kiipeämään laivan sisällä portaita. Vaikka kolottaa ja pakottaa, työnjohtajat ovat vastuullisia ja tulevat töihin. Se ei ole hyvä asia.

Helynen kiittelee sataman työterveyshuoltoa. Muuten työhyvinvointiin ei ole hänen mukaansa erityisesti panostettu.

Merilohta ja Led Zeppeliniä

Vapaa-ajallaan Helynen harrastaa kalastusta ja perhonsidontaa. Kalaretkillä hän käy Ruotsia ja Norjaa myöten, mutta kotiin asti lohta ei ole päätynyt 14 vuoteen.

– Jos saan vaikka viisikiloisen lohen, totta kai syön sen. Mutta isommat kalat päästän takaisin veteen lisääntymään. Merilohi on arvokkaampi joessa kuin ruokapöydässä. Varsinkin Kymijoen lohi on todella huono ruokakala, se narisee suussa kuin purukumi.

Catch and release -kalastuksen lisäksi Helysen vapaa-aika kuluu 15-vuotiaiden kaksostyttöjen koripalloharrastuksen merkeissä, talon kunnostustöissä ja musiikkia kuunnellessa. Lempimusiikikseen Helynen mainitsee ulkomaisen rockin, varsinkin Led Zeppelinin.

– Kun ostin ensimmäisen autoni 80-luvun lopulla, sen kasettisoitin meni jumiin. Sisällä oli kaverin nauhoittama Led Zeppelinin levy, jota kuuntelin seuraavan vuoden. En ole vieläkään kyllästynyt siihen, on se niin mahtavaa musiikkia.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuka?
Heikki Helynen
Työpaikka: Steveco oy, Kotkan Hietasen satama, vuodesta 1995
Titteli: satamatyönjohtaja