Joululahjan palauttaminen – mitä lahjan ostajan tulisi tietää?

joululahjan palauttaminen
Mitä läheiselle lahjaksi, miettii moni juuri nyt. Jos olet epävarma lahjaostoksesi onnistumisesta, kannattaa varmistaa etukäteen, että vaihtaminen tai palauttaminen on mahdollista. Tarkista myös käyttöohjeet ja takuu.

Joululahjan palauttaminen – mitä lahjan ostajan tulisi tietää?

Julkaistu 19.12.2019 klo 06:05
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen

Lahjan antajana voi myös miettiä, olisiko aineeton lahja, kuten esimerkiksi lahjoitus jollekin hyväntekeväisjärjestölle tai lupaus yhteisestä tekemisestä, parempi vaihtoehto kuin tavaralahja. Vinkkejä kestävän kehityksen jouluun tarjoaa muun muassa Sitra.

Vaihto- ja palautusoikeudesta päättää myyjä

Jos harkinnankin jälkeen päädyit ostamaan tavaralahjan, kannattaa selvittää, onko myyjä myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tästä kannattaa myös kertoa lahjan saajalle ja pitää kuitti tallessa.

Virheettömän lahjan voi vaihtaa tai palauttaa vain silloin, jos myyjä on myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on täysin vapaaehtoista, joten liikkeet voivat itse vapaasti määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot. Kauppa voi esimerkiksi vaatia esittämään kuitin silloin, kun lahjan saaja vaihtaa tai palauttaa virheettömän tuotteen. Tällöin lahjan saajan täytyy pyytää sen antajalta kuitti.

Virheettömän tavaran palauttamisesta voi saada rahat takaisin vain, jos myyjä on antanut tuotteelle palautusoikeuden, kyseessä on etämyynnistä tilattu tuote tai jos myyjä on suostunut avokauppaan. Silloin asiakas voi palauttaa tuotteen tiettyyn päivämäärään mennessä ja saada rahat takaisin. Palautusoikeus, sovitut määräajat ja muut ehdot kannattaa kirjata selvästi esimerkiksi kuittiin.

Etämyynnissä toimii peruutusoikeus

Etämyynnissä, eli puhelinmyynnissä, postimyynnissä tai verkkokaupassa, kuluttajalla on yleensä oikeus tutustua tuotteeseen 14 päivän ajan ja halutessaan peruuttaa kauppa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta.

Etämyynnissäkin peruutusoikeudelle on rajoituksia, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan. Peruutusoikeus ei koske esimerkiksi asiakkaan toivomusten mukaisesti valmistettuja mittatilaustuotteita, kaiverrettuja koruja, eikä ääni- ja kuvatallenteita tai tietokoneohjelmia, joiden sinetti on avattu.

Takuu pysyy voimassa, vaikka ostaisi lahjaksi

Takuu pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis ole rajattu tuotteen ostajaan. Lisäksi takuukuitin tai muun takuusta annetun tositteen häviäminen ei poista myyjän vastuuta virheestä. Jos lahjassa on virhe, siitä voi valittaa myyjälle, maahantuojalle tai valmistajalle, vaikka lahjalle ei alun perin olisi myönnetty takuuta lainkaan.

Selvitä lahjakortin rajoitukset

Jos saa lahjaksi lahjakortin, kannattaa selvittää, onko siinä rajoituksia: kuinka kauan se on voimassa, missä liikkeissä se käy ja voiko sitä käyttää alennusmyynnissä. Selvitä myös, onko lahjakortti käytettävä kerralla kokonaan, vai voiko sen jakaa useampaan ostoskertaan tai voiko saada käyttämättä jääneen summan käteisenä.

Lahjanostaja, testaa kuluttajatietoutesi