Hyppää pääsisältöön

Kaamos rasittaa: Näin selätät oireet

Image
Kaamos rasittaa: Näin selätät oireet
Talvi tulee, luonnonvalo vähenee ja moni meistä haluaisi seurata karhujen esimerkkiä: syödä vatsansa täyteen ja ryömiä pieneen koloon talviunille. Miten pimeyden kanssa voi pärjätä ja kuinka pitää omasta hyvinvoinnista huolta, kun valo ei ole antamassa energiaa?

Kaamos rasittaa: Näin selätät oireet

Julkaistu 30.10.2019 klo 17:20
ProStoori
Kirjoittanut
Maija Kajanto
Talvi tulee, luonnonvalo vähenee ja moni meistä haluaisi seurata karhujen esimerkkiä: syödä vatsansa täyteen ja ryömiä pieneen koloon talviunille. Miten pimeyden kanssa voi pärjätä ja kuinka pitää omasta hyvinvoinnista huolta, kun valo ei ole antamassa energiaa?

Kun olo on vetämätön, moni syyttää pimeyttä. Tulkinta voi olla oikea, mutta termit saattavat mennä sekaisin – kaamosmasennus-diagnoosia kun heitellään arkikielessä välillä varsin kevyesti.

Tutkijoiden mukaan varsinaisesta kaamosmasennuksesta kärsii hyvin pieni osa ihmisistä; selvästi useampi kokee kaamosrasituksen oireita, joista kuitenkaan voidaan kansankielessä puhua kaamosmasennuksena. Kaamosrasituksesta puhutaan, kun talvikuukausina hyvinvointia syövät väsymys, liikaunisuus ja jatkuva makeannälkä. Näitä oireita tunnistaa joidenkin tutkimusten mukaan itsessään jopa 85 prosenttia suomalaisista.

Pimeyden kanssa on mahdollista pärjätä, mutta on tärkeää tiedostaa oma herkistymisensä valon puutteelle ja ryhtyä etsimään niitä keinoja, joilla oireet helpottavat.

ProStoori kokosi käytännön vinkit kaamosoireiden taklaamiseen.

1. Valoa vaikka keinovaloa

Kirkasvalo- ja sarastuslamppujen teho auttaa tutkitusti useimmilla kaamosrasitusoireisiin, mutta vain, jos niiden käyttöön sitoutuu. Kannattaa siis laitteen hankkimisen lisäksi noudattaa ohjeistusta siitä, miten usein ja mihin kellonaikaan laitteen valosta kannattaa nauttia.

Kirkasvalo- ja sarastuslamppujen teho auttaa tutkitusti useimmilla kaamosrasitusoireisiin.

2. Harrasta aterioita ja välipaloja

Selkeä ateriarytmi auttaa vireystilan tasaisena pitämisessä ympäri vuoden. Sen tärkeys kuitenkin usein korostuu talvella, jolloin meistä moni voisi helposti elää pelkällä pullalla. Pidä ruokarytmi tasaisena äläkä unohda hyviä välipaloja. Ahmiminen ei auta väsymyksen eikä kaamosmasennuksen hoidossa.

3. Vartti päivänvaloa tekee eetvarttia

Mikäli mahdollista, ulkoile aamulla tai keskellä päivää. Vaikka aurinko ei aina paistaisi, pienikin annostus päivänvaloa voi virkistää oloa.

4. Tapaa ystäviä ja puhu selviytymisestä

Sosiaaliset suhteet auttavat jaksamaan. Liian usein kuitenkin tapaamiset ystävien kanssa johtavat siihen, että valitellaan pimeyttä ja väsymystä. Joskus kannattaa keskittää huomio jutuissa myös siihen, miten pimeään vuodenaikaan on tapahtunut hyviä juttuja, kuten sitä ystävien näkemistä, uimahallikäyntejä tai vaikka hyvien kirjojen lukemista. Syksyn kirjasatokin kun oli mitä parhain.

5. Hyväksy tilanne

Älä ole vihainen itsellesi kaamosoireista. Vetämättömyys on tavallista, kun valon määrä vähenee. Älä tuhlaa energiaasi itsesi moitiskeluun tai väkisin piristymiseen. Jos mikään ei auta karhumaisen olon kohenemiseen, ainakin siihen auttaa aika. Päivä pitenee taas jo muutaman kuukauden päästä! 

 

Lähteet: yle.fi, Duodecim, Terveyskirjasto