Hyppää pääsisältöön

Kaksi uutta lakkovaroitusta yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Päiväkodin opettaja lukee lapsille kirjaa.
Pro antoi kaksi uutta lakkovaroitusta yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Ne kohdistuvat lastensuojeluun sekä yksityisiin päiväkoteihin Uudenmaan ja Varsinais-Suomen alueella.

Kaksi uutta lakkovaroitusta yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Julkaistu 16.05.2023 klo 14:40
Uutiset

Pro on antanut tänään kaksi uutta lakkovaroitusta yksityiselle sosiaalipalvelualalle yhdessä muiden työntekijäjärjestöjen kanssa. Jos työehtosopimusneuvotteluissa ei löydy sopua, uudet lakot alkavat 31. toukokuuta. Uudet lakot kohdistuvat Uudenmaan ja Varsinais-Suomen alueen lastensuojeluun sekä yksityisiin päiväkoteihin.

Lastensuojelun lakon piirissä olevat toimipisteet löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.5.2023 klo 00:01 ja lauantain 3.6.2023 klo 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Varhaiskasvatuksen lakon piirissä olevat yksityiset päiväkodit löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.5.2023 klo 00:01 ja perjantain 2.6.2023 klo 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu

Pro on jo aiemmin ilmoittanut varhaiskasvatukseen ja ympärivuorokautiseen palveluasumiseen kohdistuvista lakoista. Nämä lakot alkavat 23.5., jos työehtosopimuskiistaan ei löydy ratkaisua.  Lakkojen ulkopuolelle on rajattu hätätyö, joka on välttämätöntä asiakkaan hengen vaarantumisen ehkäisemiseksi.

Lisäksi alalla on ylityö- ja vuoronvaihtokielto, joka koskee kaikkia yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä työskenteleviä prolaisia. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa 30.5. kello 13 asti.

Palkkaus pitää saada kuntoon

Työntekijäjärjestöt vauhdittavat työtaistelutoimilla työehtosopimusneuvotteluja, joita on käyty tammikuusta lähtien. Neuvottelupöydässä ei ole löydetty ratkaisua alan palkkatason nostamiseen ja palkkaerojen kuromiseen umpeen yksityisen ja julkisen sektorin välillä.

– Yksityisen sosiaalialan palkkaus pitää saada kuntoon. Palkalla pitää tulla toimeen, ja palkkojen pitää olla niin kilpailukykyisiä, että alalle saadaan työntekijöitä tulevaisuudessakin, johtaja Niko Simola sanoo.

Ratkaisua on etsitty valtakunnansovittelijan avulla koko viime viikon ajan. Seuraava tapaaminen on maanantaina 22.5.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen neuvottelevat Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote sekä Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Ammattiliitto Pro kuuluu Sallin neuvottelujärjestöön yhdessä Ammattiliitto Jytyn ja Suomen Terveydenhoitajaliiton STHL:n kanssa. Työnantajaa edustaa Hyvinvointiala HALI.

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelee noin 70 000 henkilöä esimerkiksi yksityisissä päiväkodeissa, lastensuojelussa ja vanhusten sekä vammaisten hoivapalveluissa.