Kansainvälinen ay-liike tuomitsee Suomen hallituksen työelämäheikennykset

Nainen pitää maapalloa kädessään
Kansainvälinen ammattiyhdistysliike osoittaa solidaarisuuttaan suomalaisille työntekijöille tuomitsemalla Suomen hallituksen lakimuutokset, jotka heikentäisivät palkansaajan asemaa.

Kansainvälinen ay-liike tuomitsee Suomen hallituksen työelämäheikennykset

Julkaistu 03.10.2023 klo 15:44

Suomen hallituksen toiminta herättää huolta kansainvälisessä ammattiyhdistysliikkeessä, kertoo Ammattiliitto Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen

Eurooppalainen elintarvikesektorin järjestö EFFAT tuomitsee yhdessä kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen kanssa Suomen hallituksen lakimuutokset, jotka toteutuessaan vaikuttaisivat merkittävästi suomalaisten palkansaajien työehtoihin ja loisivat epävarmuutta työmarkkinoille.

Suomen hallitus aikoo esimerkiksi puuttua työmarkkinaosapuolten oikeuteen sopia lainsäädäntöä paremmista työehdoista työehtosopimuksilla ja heikentää työttömyysturvaa merkittävästi.

Solidaarisuuskirjeessään EFFAT kertoo tukevansa suomalaisten liittojen mielenilmauksia.

– Suomessa taistellaan työntekijöiden oikeuksien puolesta. Ulosmarsseista ja mielenosoituksista on tullut maanlaajuisia, kirjeessä todetaan.

EFFAT pitää erittäin huolestuttavina hallituksen suunnitelmia, jotka rajoittavat työntekijöiden oikeuksia ja mahdollisuuksia osoittaa mieltään, pidättävät palkan ensimmäisestä sairauspäivästä ja heikentävät työsuhdeturvaa helpottamalla työntekijöiden irtisanomista ja palkkaamista määräaikaisiin tehtäviin.

EFFAT tuomitsee Suomen hallituksen politiikan, joka solidaarisuuskirjeen mukaan lisää köyhyyttä, vähentää työpaikkoja ja johtaa alirahoitettuihin julkisiin palveluihin.

Viestipalvelu X:n videolla myös Uni Europan aluesihteeri Oliver Röthig tuomitsee tiukasti Suomen hallituksen aiheuttaman tilanteen.