Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut ovat käynnissä

Ihmisiä neuvottelupöydän äärellä
Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut ovat alkaneet. Tavoitteena on päästä neuvottelutulokseen maaliskuun loppuun mennessä.

Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut ovat käynnissä

Julkaistu 12.03.2024 klo 08:29

Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät viime perjantaina. Ensimmäisestä tapaamisessa osapuolet esittelivät yleisellä tasolla sopimustavoitteensa ja keskustelivat neuvottelukierroksen näkymistä. Palkansaajapuoli esitteli yhteisen tavoitepaperinsa työnantajalle.

– Yleisellä tasolla osapuolten sopimustavoitteista on käyty keskusteluja ajan mittaan eikä varsinaisia uusia avauksia ole. Neuvottelutulokseen pääsemiseen on edellytyksiä, sopimusalavastaava Leena Hiljanen kuvailee neuvottelutunnelmia.

Työehtosopimuksen osapuolina ovat Sivistysala Sivista sekä Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO. Pron neuvottelijoina ovat sopimusalavastaava Leena Hiljanen ja luottamusmies Reine Lukinmaa. Heidän tukenaan on Pron Kansallisgallerian neuvottelukunta, joka seuraa neuvottelujen etenemistä ja tekee aikanaan esityksen neuvottelutuloksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä Pron hallitukselle.

Neuvottelut jatkuvat perjantaina

Tavoitteena on päästä neuvottelutulokseen 31.3.2024 mennessä, jolloin nykyinen työehtosopimus päättyy.  Neuvottelut jatkuvat perjantaina 15.3.

Kansallisgallerian työehtosopimuksen piiriin kuuluu noin 250 henkilöä, jotka työskentelevät Kiasmassa sekä Ateneumin ja Sinebrychoffin taidemuseoissa.