Keinosiemennysalalle syntyi sopimus tiukan väännön jälkeen

Kuva: Shutterstock
Keinosiemennysalalle on syntynyt uusi, kaksivuotinen työehtosopimus. Se on voimassa 31.1.2024 asti.

Keinosiemennysalalle syntyi sopimus tiukan väännön jälkeen

Julkaistu 04.03.2022 klo 16:05

Keinosiemennysalan työehtosopimusneuvottelut olivat tiukat. Kaksivuotinen sopimus syntyi vasta työtaistelun jälkeen.

- Neuvottelut olivat hankalat. Sopimus saatiin vasta viiden ylityö- ja vuoronvaihtokielto päivän jälkeen, sopimusalavastaava Pentti Ekola Ammattiliitto Prosta kertoo.

Ekola kiittää jäsenistöä tuesta työtaistelun aikana.

- Jäsenistö oli sataprosenttisesti mukana heti alusta lähtien. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto toimi hyvin.

Palkat nousevat toukokuussa

Keinosiemennysalan tämän vuoden palkankorotukset sovitaan ensisijaisesti paikallisesti huhtikuun alkuun mennessä. Jos sopimukseen ei päästä, palkkoja korotetaan 1,5 prosentin yleiskorotuksella toukokuun alussa. Lisäksi palkkoja korotetaan 0,4 prosentin työnantajaerällä. Taulukkopalkkoja korotetaan 1,5 prosentilla toukokuussa.

Ensi vuoden palkankorotukset neuvotellaan 15.12.2022 mennessä. Jos sopimukseen ei päästä, sopimus voidaan irtisanoa päättymään 31.1.2023.

Työryhmä valmistelee perhevapaauudistusta

Keinosiemennysalalle perustetaan työryhmä, joka valmistelee perhevapaauudistuksen vaatimat muutokset työehtosopimukseen. Alan työehtosopimukseen teksteihin ei tullut muutoksia.

Alan työehtosopimuksen neuvottelevat Palvelualojen työnantajat PALTA ja Pron jäsenyhdistys Maataloustoimihenkilöjärjestöjen liitto. Sopimuksen piirissä reilut 200 keinosiemennysalan toimihenkilöä.