Hyppää pääsisältöön

Kemianteollisuuden vastuullisuustyö tuottaa hyvää tulosta

Pipetillä lisätään nestettä koeputkeen.
Kemianteollisuuden vastuullisuustyö on kehittynyt hyvin poikkeuksellisesta koronavuodesta huolimatta. Kasvihuonekaasupäästöt ovat laskussa, ja yhtä useampi yritys käyttää uusiutuvia raaka-aineita tai kierrätettyjä materiaaleja. Myös turvallisuustyö tuotti tulosta, sillä poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä jatkoi laskuaan.

Kemianteollisuuden vastuullisuustyö tuottaa hyvää tulosta

Julkaistu 06.05.2021 klo 14:15
Uutiset

Kemianteollisuus etenee hyvää vauhtia kohtia tavoitettaan, hiilineutraalia kemianteollisuutta. Tuoreiden tutkimustulosten mukaan alan kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet viime vuonna, vaikka energiankulutus on pysynyt edellisvuoden tasolla. Lisäksi yhä useampi yritys käyttää uusiutuvaa energiaa. Alan kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet 27 prosenttia vuodesta 1999.

Yhä useampi yritys käyttää tuotannossaan uusiutuvia raaka-aineita, kierrätettyjä materiaaleja tai sivuvirtoja. Tuotannosta poistuvista materiaaleista kolme prosenttia oli sivuvirtoja ja jätteitä, joista 88 prosenttia hyödynnettiin raaka-ainemateriaalina muulla tai energiana.

Tulokset ovat peräisin Responsible Care -ohjelmasta, jonka avulla seurataan kemianteollisuuden vastuullisuustyön edistymistä ja Hiilineutraali kemia 2045 -tavoitteen saavuttamista.

- Vastuullisuustyötä on tehty kemianteollisuudessa pitkäjänteisesti ja tämä näkyy tuloksissa. Positiivisia tuloksia on saatu aikaan monella eri osa-alueella, muun muassa energian kulutusta on saatu laskuun ja samaan aikaan uusiutuvan energian osuus kokonaiskulutuksesta on nousussa, kemianalan sopimusalavastaava Taru Reinikainen Ammattiliitto Prosta sanoo.

Tapaturmien määrä laski entisestään

Myönteistä kehitystä tapahtui myös työturvallisuudessa. Poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä jatkoi laskuaan vuonna 2020. Kolmanneksessa yrityksistä ei tapahtunut yhtään poissaoloon johtanutta tapaturmaa. Turvallisuudesta on huolehdittu kiitettävästi myös koronaoloissa.

- Etätöiden vaikutus näkyy myös tapatumataajuuksien pudotuksessa. Samanaikaisesti lukuisat yritykset ovat ottaneet merkittäviä turvallisuusharppauksia. Toivottavasti sama kehitys jatkuu myös kuluvan vuoden aikana, Kemianteollisuus ry:n johtava asiantuntija Merja Vuori sanoo.

Responsible Care on kemianteollisuuden kansainvälinen, kestävää kehitystä tukeva vastuullisuusohjelma. Suomessa se on ohjannut alan kehitystyötä vuodesta 1992. Mukana ohjelmassa on 100 yritystä, ja se kattaa noin 80 % kemianteollisuuden tuotannosta ja 60 % henkilöstöstä. Kemianteollisuus koordinoi ohjelman toteutusta. Ammattiliitto Pro, Teollisuusliitto ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN ovat mukana ohjelman kehittämisessä.