Kemianteollisuus ja Ammattiliitto Pro haluavat kannustaa työpaikkoja paikalliseen sopimiseen

Ammattiliitto Pron ja Kemianteollisuuden uuden mittarin avulla voi arvioida työpaikan neuvottelukulttuuria ja yhteistyötä.

Julkaistu 31.03.2021 klo 11:07
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Kemianteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro ry tarttuvat aktiivisin toimin saamaan paikallisen sopimisen uuteen nousuun. Yhteistyö luo perustan paikallisen sopimiselle. Liitot ovat yhteistyössä luoneet yhteistyön tasomittarin työpaikoille. Mittarin avulla voidaan yhdessä arvioida työpaikan neuvottelukulttuuria ja yhteistyön tasoa, vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Lisäksi vuonna 2021 järjestetään yhteistyössä kaksi tarinakilpailua – toinen työnantajan edustajille ja henkilöstölle sekä toinen kesätyöntekijöille ja harjoittelijoille. Molemmissa etsitään ja palkitaan hyviä tarinoita työpaikan yhteishengestä sekä neuvottelukulttuurista.

Vuosi 2021 on paikallisen sopimisen vuosi kemian aloilla. Toimintaympäristön muutokset, asiakkaan tarpeet, työn luonteen muuttuminen sekä pandemian koettelemasta taloudellisesta tilanteesta selviäminen haastavat toimintatapoja, johtamista ja työkulttuuria. Haluamme yhdessä saada vuoden aikana paikallisen sopimisen uuteen lentoon. Uskomme aitoon, hyvään paikalliseen sopimiseen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin. Nämä mahdollisuudet ovat myös monen työpaikan menestystekijöitä.

Kemianteollisuus ja Ammattiliitto Pro haluavat nostaa vuoden teemaksi erityisesti yhteistyön ja neuvottelukulttuurin merkityksen. Hyvät kokemukset paikallisesta sopimisesta kannustavat ideoimaan yhdessä ja löytämään työpaikan kannalta parhaita ratkaisuja. Hyvistä käytännöistä voivat myös muut oppia.

Tarinoita neuvottelukulttuurista -kilpailu työnantajan edustajille ja toimihenkilöille

Osallistu kilpailuun kertomalla hyviä esimerkkejä paikalliseen sopimiseen liittyvästä työpaikan neuvottelukulttuurista. Kannustamme työpaikan neuvotteluosapuolia kirjoittamaan tarinan yhdessä, joko yksin, parina tai ryhmässä.  Muoto on vapaa (esim. podcast, video, kuva, kirjoitettu tarina, pienoismalli). Pyydä aina lupa kuvaamiseen. Tarinoita julkaistaan esimerkiksi liittojen nettisivuilla ja gaalaillassa. Lisäksi niitä hyödynnetään paikallisen sopimisen kehittämisessä toimialalla.

Julkaistut tarinat palkitaan. Lisäksi parhaat työpaikan neuvotteluosapuolten yhdessä kertomat tarinat palkitaan 9.9.2021 pidettävässä gaalaillassa Kirkkonummella.

Lähettäkää tarinanne 31.5. mennessä

Katso inspiraatioksi stand up-koomikko Heikki Viljan video. Heikki tulee viihdyttämään meitä myös syyskuun gaalailtaan.

Tarinoita positiivisesta yhteishengestä -kilpailu kesätyöntekijöille ja harjoittelijoille

Kemianteollisuus ja Ammattiliitto Pro etsivät jakamisen arvoisia kokemuksia kesätyön tai harjoittelun ajalta. Kerro meille ja voita liput kemian gaalailtaan!

Haemme tarinoita positiivisesta yhteishengestä ja onnistumisista työpaikallasi. Miten perehdyttäminen onnistui? Ylittyikö odotuksesi siitä, miten pääsit mukaan työyhteisöön? Löytyikö yhdessä tekemisen meininki helposti kesätyöntekijöiden kesken? Onnistuitko luomaan uusia toimintatapoja? Haluaisitko kiittää kollegaa, jonka kanssa yhteistyö onnistui?  Esimerkiksi näistä teemoista haluamme kuulla parhaita kokemuksia.

Kilpailuun voi osallistua yksin, pari- tai ryhmätyönä. Tarinan täytyy sijoittua touko-elokuulle 2021, jolloin kilpailu järjestetään. Tarinoita julkaistaan esimerkiksi liittojen nettisivuilla ja Gaalaillassa. Kaikki julkaistut tarinat palkitaan pienellä tuotepalkinnolla.

Eikä siinä vielä kaikki! Parhaiden tarinoiden kirjoittajat kutsutaan gaalailtaan Kirkkonummelle 9.9.2021.

Lähetä tarinasi 16.8.2021 mennessä

Onnea kilpailuihin!

Yhteistyön tasomittari – ota hyödyt irti

Hyvien tarinoiden lähettämisen lisäksi haluamme kannustaa työpaikoilla osapuolia keskustelemaan yhteistyön vahvuuksista ja kehittämiskohteista.  Tätä varten Kemianteollisuus ry ja Teollisuusliitto ry, Ammattiliitto Pro ry ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ry ovat yhdessä kehittäneet yhteistyön tasomittarin hyödyntäen pitkää kokemustaan sekä muilta aloilta saatuja esimerkkejä vastaavista mittareista. Tasomittarin tuloksia voidaan käyttää hyväksi työpaikoilla toteutettavissa keskusteluissa.

Mittaus voidaan tehdä työnantajien ja henkilöstön edustajille tai laajemmalle joukolle. Suosittelemme toteuttamaan kyselyn laajempana. Yhteistyön tasomittarin teemoina ovat toimintaympäristö, luottamus, osaaminen ja työhyvinvointi. Jokaisessa teemassa on kahdeksan väittämää. Tasomittari auttaa siihen, että yrityksissä hahmotetaan eri yhteistyön osa-alueilla missä ovat vahvuudet ja kehittämiskohteet. Mittari toimii keskustelun välineenä, eikä sen tarkoituksena ole antaa arvosanaa työpaikan yhteistyön tasosta oli se mikä tahansa. Toivomme, että tasomittarin tulokset toimivat ennen kaikkea keskustelun avaajana myös paikallisen sopimisen kehittämisessä.

Mittari löytyy sekä Kemianteollisuuden että Ammattiliitto Pron kotisivuilta. Yhteistyön tasomittauksen voi tehdä osoitteessa:  https://link.webropolsurveys.com/S/08B7F0B498204AA8

HUOM! Kyselyn viimeisellä sivulla on lähetä-painike. Sitä painamalla kyselyn tiedot siirtyvät kyselyjärjestelmään. Samalla käyttäjä siirtyy yhteenveto-sivulle, jonka voi tulostaa tai tallentaa pdf-muodossa. Erillistä ilmoitusta kyselyn tallentumisesta ei tule.

Ohjeet mittarin käyttöön löytyvät tästä.

Lisätietoja neuvottelukulttuuria sekä positiivista yhteishenkeä koskevasta kilpailusta ja yhteistyön tasomittarista antavat liittojen edustajat:

Ammattiliitto Pro ry

Taru Reinikainen, [email protected], puh. 050 581 4371