Hyppää pääsisältöön

Kilpailukieltosopimus kääntyi työnantajaa vastaan

Nainen istuu tietokoneen edessä
Kirjanpitotoimisto syytti Pron jäsentä kilpailukieltosopimuksen rikkomisesta. Pirkanmaan käräjäoikeus hylkäsi kanteen ja työnantajan piti maksaa Pron jäsenen yli 10 000 euron oikeudenkäyntikulut.

Kilpailukieltosopimus kääntyi työnantajaa vastaan

Julkaistu 24.10.2023 klo 09:45
Uutiset

Rivikirjanpitäjänä Pirkka-Laskenta Oy:ssä työskennellyt Pron jäsen Heli vaihtoi työpaikkaa uuteen kirjanpitotoimistoon. Hänen tilalleen palkattiin uusi kirjanpitäjä, mutta eräs Helin vanhoista asiakkaista ei ollut tyytyväinen uuden kirjanpitäjän työhön. Asiakas vaihtoi pian kirjanpitotoimistoa ja Heli sai taas hänen asiansa hoidettavakseen. Tämä suivaannutti vanhan työnantajan.

Helin kauhuksi Pirkka-Laskenta Oy vaati häneltä reilua 20 000 euroa kilpailukieltosopimuksen rikkomisesta.

Kilpailukieltosopimus oli mitätön

Jäsentä oikeudessa puolustanut Pron juristi Jonna Riiali kertoo, että kilpailukieltosopimuksella tarkoitetaan työsopimuksella tai muutoin erikseen sovittua rajoitetta työsuhteen päättymisen jälkeen olla kilpailematta työnantajansa kanssa samalla toimialalla.

Pirkka-Laskenta Oy:n 20 000 euron vaatimus oli kohtuuton. Heli ei ollut houkutellut vanhaa asiakastaan uuden työpaikkansa asiakkaaksi. Lisäksi hän oli aivan tavallinen kirjanpitäjä asemansa ja palkkansa perusteella.

– Kilpailukielto voidaan tehdä vain ja ainoastaan erityisen painavasta syystä. Meidän mielestämme kilpailukieltosopimus oli mitätön, sillä painavaa syytä ei ollut, Riiali kertoo.

Pirkanmaan käräjäoikeudessa Pirkka-Laskenta Oy:n nostama kanne hylättiin ja velvoitettiin korvaamaan Helille oikeudenkäyntikulut 10 516 euroa.

Pron juristi Jonna Riiali kertoo Helin olleen voittoon erittäin tyytyväinen ja huojentunut.

– Kyllä Pron oikeusavusta oli jäsenelle selvää hyötyä, jos hänen olisi häviämistapauksessa pitänyt maksaa omasta pussistaan vielä juristinkin kulut. Jos juttu olisi hävitty, maksettavaa olisi voinut tulla yli 30 000 euroa.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

Oikeusapu on jäsenelle täysin riskitöntä ja maksutonta

Pron jäsenet saavat apua liiton omilta juristeilta, joilla on vuosien kokemus työoikeudesta toisin kuin tavallisilla asianajajilla. Liiton jäsen ei joudu maksamaan tuhansiin euroihin kohoavia oikeudenkäyntikuluja, vaan jäsenelle oikeusapu on maksutonta ja riskitöntä.

Pron oikeusapu käsittää lainopillisen neuvonnan, sovintoneuvottelut ja oikeusavun tuomioistuimessa, josta päättää Pron lakiasiainpäällikkö.