Kolmikanta romukoppaan Indonesiassa – silti yhä useampi on liiton jäsen

EP Tyresin tehtaalla on neuvoteltu työehtosopimuksesta jo vuodesta 2002. Kuva:Stoorisoppi
Indonesiassa maan hallitus ja työnantajat ovat hyökänneet kovin ottein ay-liikettä vastaan. Ay-liikkeen saavutuksia yritetään horjuttaa ja toimintavapautta rajoittaa. Metalli- ja kaivosalan ammattiliitot taistelevat vastaan.

Kolmikanta romukoppaan Indonesiassa – silti yhä useampi on liiton jäsen

Julkaistu 29.11.2017 klo 07:30

Pro Uutiset/teksti ja kuvat: Stoorisoppi/ Kuvassa EP Tyresin edustajat

Vielä muutamia vuosia sitten Indonesian ay-liikettä ylistettiin sen saavutuksista. Maassa toteutettiin kattava sosiaaliturvauudistus, nostettiin vähimmäispalkkoja ja asetettiin rajoituksia ulkopuolisen työvoiman käytölle.

Hajanainen ay-liike oli löytänyt yhteisen sävelen. Sen voittokulku näkyi ja kuului. Esimerkiksi kansainvälisen työn päivän mielenosoitukseen ja stadionjuhlaan osallistui Jakartassa, maan pääkaupungissa, yli satatuhatta ihmistä vuonna 2016.

Tänä vappuna ay-liikkeen mielenosoitus loppui lyhyeen. Mielenosoittajia olivat vastassa metalliaidat ja betoniesteet, ja niiden takana tuhannet poliisit mellakkavarustuksessa.

Kokoontumis- ja sananvapaus uhattuina

Maan hallituksen toimeenpanema, joukkojärjestöjä ja -kokoontumisia rajoittava laki suunnattiin alun perin rajoittamaan fundamentalististen järjestöjen toimintaa, mutta nyt ay-liike pelkää, että sitä käytetään rajoittamaan myös ay-toimintaa.

Mielenosoituksiin ja lakkoihin osallistuneita ay-aktiiveja on pidätetty ja kuulusteltu. Ay-johtajia on kutsuttu poliisikuulusteluihin ja heitä vastaan on nostettu perättömiä syytteitä. Toimintavapautta rajoittaa myös se, että maan hallitus luokittelee esimerkiksi tuotantolaitokset ja teollisuus- ja erityistalousalueet yhteiskunnalle elintärkeiksi toiminnoiksi, joiden turvaaminen on valtion erityissuojeluksessa.

Tulilinjalle ovat erityisesti joutuneet maan vahvimman liiton, FSPMI:n johtajat ja aktiivit.

– Ay-liikkeen mielenosoituksissa poliisi poistaa kuvaajat paikalta ja deletoi kuvat kamerasta, kertovat FSPMI:n mediatiimin jäsenet.kertovat FSPMI:n mediatiimin jäsenet SASK:n viestintäkoulutuksessa, Bogorissa syyskuussa 2017.

Metalliliittolaiset ovat sosiaalisessa mediassa vihapuheen ja trollauksen kohteina ja heidän tekemisistään syötetään valeuutisia.

– Yritämme taklata kommentteja minkä ehdimme. Ilmapiiri meitä kohtaan on hyvin kielteinen.

Myös sananvapautta rajoitetaan. Tiedonvälitys, joka kohdistuu kansallisiin intresseihin ja turvallisuuteen voidaan tulkita vihapuheeksi, josta voi joutua syytteeseen.

Kolmikanta romukoppaan

Kolmikantainen, vähimmäispalkkoja koskeva neuvottelujärjestelmä romutettiin kolme vuotta sitten. Presidentin määräyksestä palkat nousevat talouskasvun ja inflaation summan verran.

Ay-liikkeen mielestä vähimmäispalkkoja pitää tarkastella aina elinkustannusten nousun kautta ja huomioida se, että ne ovat lähtökohtaisesti jäljessä elämiseen riittävästä palkasta.

Tämän lisäksi työvoimavaltaisilla kuten tekstiili- ja vaatetusteollisuudessa on toteutettu palkka-ale, ja yritykset voivat maksaa kolme prosenttia alempaa palkkaa kuin säädetty vähimmäispalkka.

Onnistumisia järjestämistyössä

Vaikeasta tilanteesta huolimatta ammattiliittojen kehityshankkeen tulokset ovat myönteisiä. Hankekumppanit kokoontuivat Jakartaan lokakuun lopussa arvioimaan kolmivuotisen hankkeen tuloksia.

– Ensinnäkin hankeliitot kasvattivat jäsenmääräänsä 18 000 jäsenellä, jota Indonesian olosuhteissa voidaan pitää hyvänä saavutuksena. Yhteisjäsenmäärä on nyt 600 000, kertoo kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen Ammattiliitto Prosta.

Yhteensä Indonesian teollisuudessa työskentelee 15,5 miljoonaa työntekijää, joista metalli- ja kaivosaloilla neljä miljoonaa.

Uusia yritystason ammattiyhdistyksiä perustettiin yli sata, mutta uusia työehtosopimuksia solmittiin vain muutama. Hankeliittojen jäsenistä vajaa puolet on työehtosopimusten piirissä.

– Suurin haaste onkin työehtosopimusten, jotka Indonesiassa solmitaan yritystasolla, määrän kasvattaminen, Koskinen kertoo.

Yrityksissä, joissa on työehtosopimus, työehdot ovat merkittävästi paremmat kuin yrityksissä, joissa ei ole. Esimerkiksi rengasvalmistaja EP Tyresin tehtaalla Bogorissa lähtöpalkka on noin 200 euroa kuukaudessa, kun taas alueen säädetty vähimmäispalkka on noin 90 euroa kuukaudessa. Järjestäytymättömillä työpaikoilla palkka on yleensä vähimmäispalkka.

Katse tulevaisuuteen

Nyt jos koskaan kehityshankkeen jatkaminen Indonesiassa on tärkeää. Vaikka hankeliitot ovat huolissaan siitä, miten ay-liike selviytyy siihen kohdistuneesta voimakkaasta hyökkäyksestä, ne keskittyvät päättäväisesti omaan perustehtäväänsä: järjestämiseen, ay-valmiuksien ja -tietoisuuden kehittämiseen ja työehtosopimusten neuvottelemiseen.

Metalliliitot FSPMI ja Lomenik aikovat jatkaa järjestämistyötä teollisuusalueilla Jaavan ja Batamin saarilla, joilla on paljon monikansallisia auto- ja elektroniikka-alan yrityksiä ja niiden alihankkijoita. Kaivosliittojen KEP:n ja CEMWU:n järjestämistoiminta keskittyy kaivosalueille Kalimantanin, Sulawesin ja Sumatran saarille.

Hankekumppanit suunnittelevat tulevaa toimintaa.

Hankekumppanit arvioivat hankkeen tuloksia Jakartassa lokakuussa 2016.

Hankeliittojen mediatiimit harjoittivat viestintätaitojaan Bogorissa syyskuussa 2017. Kuva Stoorisoppi

Hankeliittojen mediatiimit harjoittivat viestintätaitojaan Bogorissa syyskuussa.

n mediatiimi harjoitti viestintätaitojaan Bogorissa syyskuussa 2017. Stoorisoppi