Kulutustavara-alojen tes-pöydässä edistystä

Lasikeraamisen teollisuuden neuvottelut
​​​​​​​Kumiteollisuuden, Lasikeraamisen teollisuuden, Fiskars Finland Oy Ab:n ja Kenkä- ja nahkateollisuuden ja kultasepänteollisuuden sekä harja- ja sivellinalan toimihenkilöiden työehtosopimusneuvotteluissa on edistytty.

Kulutustavara-alojen tes-pöydässä edistystä

Julkaistu 03.01.2023 klo 15:34

Kulutustavara-alojen työehtosopimusten sisällöistä neuvoteltiin joulun välipäivinä sekä heti vuoden alusta tiiviiseen tahtiin. Kumiteollisuuden ja Lasikeraamisen teollisuuden osalta saatiin työehtosopimusta koskevat tekstit valmiiksi maanantaina 2.1.2023.

Fiskars Finlandin ja Kenkä- ja nahkateollisuuden sekä harja- ja sivellinalan työehtosopimusten tekstikysymyksistä neuvoteltiin tänään tiistaina 3.1.2023.

– Myös näiden alojen osalta saatiin sopimusten tekstiosiot valmiiksi, sopimusalavastaava Piia Säkkinen kertoo.

Sopimusaloilla aloitetaan palkankorotusneuvottelut maanantaina 9.1. 2023.

Tammikuun alussa alkoi sopimukseton tila

Kumiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen, lasikeraamisen teollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen, kenkä- ja nahkateollisuuden ja kultasepänteollisuuden sekä harja- ja sivellinalan toimihenkilösopimuksen sekä Fiskars Finland Oy Ab:n toimihenkilöitä koskevan työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 31.12.2022. Tammikuun alussa aloilla alkoi sopimukseton tila.

– Työsuhteen ehtoja noudatetaan edelleen työehtosopimuksen jälkivaikutuksen perusteella, kunnes uusi työehtosopimus on sovittu. Emme suosittele, että sopimuksettoman tilan aikana kukaan tekee muutoksia omaan työsopimukseensa, Säkkinen kertoo.

Hän painottaa, että sopimuksettoman tilan aikana ei tule tehdä lainkaan paikallisia sopimuksia.

Kuvassa Lasikeraamisen teollisuuden neuvottelukunnan puheenjohtaja Riitta Koskinen sekä Ammattiliitto Prosta sopimusalavastaavat Piia Säkkinen ja Taru Reinikainen. Toimihenkilösopimusneuvottelut käytiin osittain hybridimallina ja osa neuvottelijoista osallistui neuvotteluun etänä.