Hyppää pääsisältöön

Kyräilyä vai kukoistusta? Luottamus tuntuu työpaikan vuorovaikutuksessa

kaksi miestä kättelee työmaalla
Luottamuksen rakentaminen työyhteisössä on pitkäjänteistä työtä, joka lähtee yhteisistä pelisäännöistä. Luottamuksen puute taas voi näkyä monissa pienissä asioissa ja tuntua ilmapiirissä, vaikka asiasta vaiettaisiin tarkasti.

Kyräilyä vai kukoistusta? Luottamus tuntuu työpaikan vuorovaikutuksessa

Julkaistu 16.02.2022 klo 16:15
ProStoori
Kirjoittanut
Maija Kajanto
Kuvaaja Istockphoto
Luottamuksen rakentaminen työyhteisössä on pitkäjänteistä työtä, joka lähtee yhteisistä pelisäännöistä. Luottamuksen puute taas voi näkyä monissa pienissä asioissa ja tuntua ilmapiirissä, vaikka asiasta vaiettaisiin tarkasti.

Työnohjaaja ja yhteiskuntatieteiden tohtori Sari Kuusela käsitteli väitöskirjassaan valtaa, johtamista ja vuorovaikutusta. Vallankäyttöä tarkastellessaan hän törmäsi myös luottamuskysymyksiin.

– Jos työyhteisössä koettiin, että valtaa käytettiin negatiivisesti, silloin yhteisössä puuttui luottamus.

Oivalluttavaa oli tapa, jolla ihmiset luottamuksesta puhuivat.

– Tekipä ihminen työssään mitä vain, tilojen siivouksesta esihenkilön töihin, kaikki puhuivat samanlaisista kokemuksista lähes samoin sanoin, kun puhe kääntyy luottamukseen – tai luottamuksen puutteeseen.

Vastaavatko teot puheita?

Kuuselan mukaan luottamuksen perustana on se, että teot vastaavat puheita.

– Kaikki osaavat puhua siitä, miten asioiden tulisi olla ja mikä olisi ideaalitilanne. Mutta ydinkysymys on, toimiiko organisaatio sen mukaan. Luottamus on sitä, että voi uskoa, että asiat sujuvat niin kuin on sovittu eikä isoja negatiivisia yllätyksiä ole näköpiirissä. Ja kun on luottamus siihen, että yhteisössä pystyy vapaasti tuomaan ajatuksia esille, silloin ideat ja osaaminen annetaan yhteiseen käyttöön.

Luottamus on sitä, että voi uskoa, että asiat sujuvat niin kuin on sovittu eikä isoja negatiivisia yllätyksiä ole näköpiirissä.

Esimerkiksi palavereissa voi vuorovaikutuksesta nähdä, millainen henki tilanteessa ja työyhteisössä on. Onko ilmassa innostusta vai epäilyä? Katsotaanko palavereissa toisia vai tuijotetaanko pöytää?

Miten rakentaa molemminpuolinen luottamus?

Luottamuksen rakentaminen työpaikalla ei ole yksilösuoritus. Kaikki pitää ottaa mukaan, ja esihenkilöiden pitää sitoutua luottamuksen rakentamiseen. Luottamuksen rakentamisessa ei myöskään ole kyse kertaluontoisesta urakasta.

Luottamuksen rakentaminen työpaikalla ei ole yksilösuoritus. Kaikki pitää ottaa mukaan, ja esihenkilöiden pitää sitoutua luottamuksen rakentamiseen.

– Jokaisen pitää kertoa näkemyksensä ja yhdessä pitää sopia siitä, miten työpaikalla ollaan yhdessä. Luottamusta ylläpidetään organisaatiossa keskustelemalla esimerkiksi yrityksen arvoista ja johtamisen periaatteista säännöllisin väliajoin. Asiat muuttuvat kuitenkin aina, niin yrityksessä kuin sen toimintaympäristössä.

Sosiaaliset pelit luovat epäilyä

Mitkä asiat sitten rikkovat luottamuksen ilmapiiriä? Sari Kuuselan mukaan ennen kaikkea sosiaaliset pelit.

– Jos luottamusta ei ole, syntyy ilmapiiri, jossa epäillään kaikkea. Luetaan asioita rivien välistä ja tehdään tulkintoja.

Jos luottamusta ei ole, syntyy ilmapiiri, jossa epäillään kaikkea. Luetaan asioita rivien välistä ja tehdään tulkintoja.

Ennen pitkää saadaan aikaan myös ryhmiä ja klikkejä – todellisia ja kuviteltuja.

– Tuonne on rakentunut tuollainen työpari, tuolla on tällainen klikki ja nuo puhuvat tästä. Kaikella, mitä tapahtuu, tuntuu olevan jokin toinen merkitys, kuin miltä päältäpäin näyttää tai kuin sanotaan ääneen. Ja silloin on vaikeaa luottaa enää mihinkään.

Kun epäilyksen ilmapiiri on hallitseva, energia alkaa valua muuhun kuin töiden tekemiseen.

– Epäluottamus eriyttää ihmisiä toisistaan. Silloin päästään usein myös klassiseen sisäpiiri-ulkopiiri-ajatteluun. Jos luottamusta ei ole, on helppoa kokea olevansa ulkopiirissä, asemassa, jossa ei oteta mukaan suunnitteluun eikä päätöksentekoon. Epäilevä tarkkailija reagoi kaikkeen ja tekee helposti myös vääriä tulkintoja.

Älä sivuuta epäluottamusta

Jos epäluottamuksen ilmapiiri on päässyt syntymään, korjausliikkeitä ei tehdä sormia napsauttamalla.

– Johdon pitää olla hereillä. Jos yhteinen toiminta ja tunnelma eivät ole sellaisia, mitä pitäisi, siihen pitää uskaltaa puuttua tekemällä se maailman vaikein asia: puhumalla avoimesti.

Epäluottamuksen ilmapiiri on kuitenkin liian helppo sivuuttaa.

Esihenkilön on uskallettava tarttua asioihin. Luottamuksen rikkoutuminen ei mene odottamalla ohitse.

– On helppoa ajatella, että kyse on vain yksilöiden välisistä suhteista tai tämä koskee vain tiettyä porukkaa, hoitakoon keskenään, aikuiset ihmiset. Mutta viime kädessä kaikki, mikä tapahtuu työyhteisössä, on koko työyhteisön asia. Esihenkilön on uskallettava tarttua asioihin. Luottamuksen rikkoutuminen ei mene odottamalla ohitse.

Tee jokaisesta sisäpiiriläinen

Matka epäluottamuksen ilmapiiristä luottamukseen voi olla pitkä. Siihen tarvitaan avointa puhetta ja hyviä käytöstapoja. Eräs parhaista tavoista saada luottamuksen ilmapiiri raiteilleen on Kuuselan mukaan tämä: tee kaikista sisäpiiriläisiä.

– Silloin kaikille annetaan yhtä paljon tietoa riittävän samanaikaisesti, kaikki saavat samanlaiset mahdollisuudet vaikuttaa ja kaikkien kanssa puhutaan yhtä avoimesti.

Liian helposti ryhmässä roolit eriytyvät: on ne ihmiset, joilta kysytään mielipiteitä ja kommentteja ja ne, joille kerrotaan asiat silloin, kun on pakko.

Hyvä tapa saada rakennettua luottamusta myös epäilevien tarkkailijoiden kanssa on kysyä mielipidettä ja kommenttia.

– Yksi hyvä tapa saada rakennettua luottamusta myös epäilevien tarkkailijoiden kanssa on kysyä mielipidettä ja kommenttia. Se ei ole iso asia, mutta mielipiteen tai arvion kysyminen on arvostuksen osoitus. Ja arvostuksesta voidaan kasvattaa luottamusta.