Laadukas työlainsäädäntövaikuttaminen on tärkeä osa demokratiaa

Maria Mäkynen
KirjoittanutMaria Mäkynen
Maria Mäkynen
Kevään keskustelu ammattiliittojen ja työmarkkinajärjestöjen roolista hallituksen työelämäheikennyksiä koskevassa kritiikissä nosti esiin tärkeitä kysymyksiä demokratiasta ja kansalaisyhteiskunnan toiminnasta.

Monet ovat sosiaalisessa mediassa ja julkisessa keskustelussa kyseenalaistaneet ammattiliittojen oikeuden vastustaa hallituksen toimia esimerkiksi lakkotoimenpiteiden kautta. Tämä näkökulma, joka pyrkii rajoittamaan liittojen vaikutusmahdollisuuksia, heikentää lisäksi perustavanlaatuista osaa demokratiastamme.

Kansainvälisenä demokratiapäivänä on hyvä muistaa miten demokratiaa vaalitaan. Demokraattinen yhteiskunta ei ole vain vaaleilla valittujen päättäjien vallan toteuttamista, vaan siihen kuuluu oleellisesti myös aktiivinen kansalaisyhteiskunta.

Järjestöillä, ammattiliitoilla ja muilla kansalaisten etuja ajavilla tahoilla on tärkeä rooli valvoa ja seurata hallituksen päätöksiä sekä niiden vaikutuksia yhteiskuntaan.

Ammattiliitot ja muut järjestöt laativat jatkuvasti vaikuttavuusarviointeja ja tuovat julki päätösten todellisia seurauksia – sekä positiivisia että negatiivisia. Näiden arvioiden perusteella liitot ottavat kantaa ja lausuvat lainsäädäntövalmistelua hallituskausien aikana.

Laadukas ja tasapuolisesti osallistava lainsäädäntövalmistelu on tärkeä osa demokratiaa. Ammattiliitot eivät ole vain reaktiivisia toimijoita, vaan tärkeä osa kansalaisyhteiskuntaa, joka edustaa miljoonia suomalaisia.

Kriittinen ääni on osa terveellistä ja toimivaa demokratiaa. Jäseniemme oikeuksien edustaminen on velvollisuutemme ja läpinäkyvä vaikuttamistyö tärkeä osa demokraattista järjestelmäämme.

Demokratia on jatkuvaa vuoropuhelua

Avoimuusrekisteri mahdollistaa suomalaisten ja median läpinäkyvää seuraamista eri järjestöjen lobbaustyötä. Prolle on tärkeää tuoda esille ketä tapaamme ja mistä teemoista osana jäsentemme yhteiskunnallista edunvalvontaa.

Kun jäsentemme työehtoja, työelämän olosuhteita tai työmarkkina-asemaa heikennetään poliittisilla päätöksillä on meidän liittojen tehtävä valvoa ja vaikuttaa jäsentemme oikeuksien puolesta. Voit perehtyä Pron avoimuusrekisteri-ilmoitukseen tästä.

Demokratia ei ole vain vaaleja ja äänestämistä, vaan se on jatkuvaa vuoropuhelua, jossa eri osapuolet tuovat esiin omat näkökulmansa. Päättäjien tehtävä on perehtyä huolellisesti lainsäädännön muutosten vaikutuksiin ja kuulla tasapuolisesti eri tahoja ennen ratkaisujen tekemistä.

Demokratian vahvuus on siinä, että pyritään rakentamaan yhteiskuntaa, jossa erilaisten ryhmien intressit otetaan huomioon.

Poliittiset lakkotoimet ovat aina viimesijainen keino vaikuttaa, jos ei muilla keinoilla ole tullut kuulluksi tai huomioiduksi. Siihen turvaudutaan vain silloin, kun muita vaikutusmahdollisuuksia ei ole. Tämä oikeus on suojattu kansainvälisissä sopimuksissa, ja se on olennainen osa demokraattista järjestelmää.

Siksi on tärkeää, että työmarkkinajärjestöt ja muut kansalaisjärjestöt voivat aidosti vaikuttaa lainsäädäntöprosessiin monin muin keinoin. Laadukkaasti ja osallistavasti riittävillä lausuntoajoilla valmistellut lainsäädäntöesitykset mahdollistavat vuoropuhelun ja ehkäisevät yhteiskunnallista polarisoitumista.

Vahva demokratia syntyy vain, jos kaikki osapuolet osallistuvat tasapuolisesti päätöksentekoprosessiin ja niiden ääniä kuunnellaan aidosti.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhdejohtaja.