Lisää työntekijöiden perusoikeuksien käsittelyä kemianalan Responsible Careen

Kuva: Juha Vainio
Pron sopimusalavastaava Taru Reinikainen on kemianalan Responsible Care -ohjelman ohjausryhmän jäsen. Hän on ohjelmaan tyytyväinen, mutta kaipaa lisää työntekijöiden perusoikeuksien käsittelyä.

Lisää työntekijöiden perusoikeuksien käsittelyä kemianalan Responsible Careen

Julkaistu 07.09.2022 klo 11:07
Kirjoittanut
Matti Laurila
Kuvaaja Juha Vainio

Ammattiliitto Pro, Teollisuusliitto ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN ovat aktiivisesti mukana Kemianteollisuus ry:n koordinoiman Responsible Care -vastuullisuusohjelman seurannassa ja kehittämisessä. Miten Responsible Care näkyy kemianalan toimihenkilöiden työssä?

– Pron näkökulmasta toimihenkilöt ovat päivittäin mukana RC-työssä. Ongelmana on, ettei ohjelma juurikaan näy työpaikoilla. Kaikki toimihenkilöt tekevät päivittäin työtä, jossa vastuullisuus on tärkeä asia. Aika harva kuitenkaan tiedostaa olevansa mukana isommassa kokonaisuudessa tekemässä parempaa tulevaisuutta alalle. Olisi tärkeää, että yritykset nostaisivat alan tärkeyttä ilmastonmuutoksen ja puhtaamman teollisuuden puolesta enemmän esiin työpaikoilla. Tässä riittää työsarkaa, Ammattiliitto Pron kemianalan ja yksityisen laboratorioalan sopimusalavastaava Taru Reinikainen sanoo.

Reinikaisen mukaan työhyvinvointimittareiden lisääminen RC-mittaristoon on ollut hänelle henkilökohtaisesti iso ja merkittävä saavutus.

– Ammattiliittojen näkökulmasta kaipaisimme ohjelmaan myös työntekijöiden perusoikeuksien ja -periaatteiden, kuten yhdistymisvapauden ja kollektiivisen neuvotteluoikeuden sekä lapsityövoiman ja syrjinnän poistamisen käsittelyä. Muilta osin RC on kattava ja laaja yritysvastuuohjelma. Arvostamme myös, että saamme olla mukana kehittämässä ohjelmaa. Uskon, että ammattiliittojen mukanaolo luo ohjelmalle uskottavuutta muiden yhteistyökumppanien näkökulmasta.

”Laaja yhteistyö näkyy positiivisesti myös neuvottelusuhteissa”

Reinikainen kertoo vastuullisuusasioiden olevan kaikkien yhteinen asian ja se luovan kestävän pohjan yhteistoiminnalle.

– Kemianteollisuudella ja ammattiliitoilla on muutenkin pitkä historia yhteistyöstä myös muilla osa-alueilla kuin sopimustoiminnassa. Yhteistoimintaa ei ole pelkästään RC:ssä. Myös esimerkiksi vetovoimakysymyksissä, koulutuspolitiikassa, kansainvälisissä kysymyksissä ja työhyvinvointiasioissa tehdään tiivistä ja hyvää yhteystyötä. Yhteistyö usealla eri osa-alueella on yhä aika poikkeuksellista muihin aloihin verrattuna. Kun toimintaa on muillakin aloilla kuin pelkästään TES-neuvotteluissa, on yhteistoiminnan rakentaminen helpompaa. Laaja yhteistyö näkyy positiivisesti myös neuvottelusuhteissa. Kun yhteistyö toimii niin sanotuissa helpommissa asioissa, niin myös vaikeiden asioiden käsittely on sujuvampaa.