Myyttejä paikallisesta sopimisesta: ei tarjoa oikotietä työllisyyden nostoon

Julkaistu 22.02.2021 klo 12:41
Kirjoittanut
Ammattiliitto Pro

- Nykyjärjestelmä on mainettaan parempi, se on ennustettava ja vakaa. Paikallisen sopimisen lisääminen ei edellytä nykyisen järjestelmän purkua. Mutta jos Suomeen haetaan mallia Tanskasta tai Ruotsista, on sieltä ensin otettava mallia keskinäisestä luottamuksesta, totesi tutkija Markku Sippola Teollisuuden palkansaajien tilaisuudessa.

TP julkaisi maanantaina 22.2.2021 analyysin yleisimmistä paikalliseen sopimiseen liitetyistä myyteistä. Raportin mukaan paikallinen sopiminen ei ole oikotie onneen. Esimerkiksi myytti siitä, että sen avulla voitaisiin helposti kasvattaa työllisyyttä, ei pidä paikkaansa. Näin päätteli tukijakolmikko Paul Jonker-Hoffrén, Markku Sippola ja Satu Ojala, jotka kirjoittivat Teollisuuden Palkansaajille analyysin paikallisesta sopimisesta.

Analyysissa vastataan neljään yleisimpään myyttiin. Ne ovat:

Myytti 1: Sopimusten yleissitovuus tekee työmarkkinoistamme jäykät
Myytti 2: Paikallinen sopiminen lisää työllisyyttä ja vähentää työttömyyttä
Myytti 3: Paikallinen sopiminen lisää tuottavuutta
Myytti 4: Paikallinen sopiminen lisää työnantajien valtaa paikallistasolla

Lue analyysi TP:n sivuilta: Irti keskitetystä, kohti paikallista. Neljä myyttiä paikallisesta sopimisesta

Analyysin julkistamisen jälkeen käytiin aiheesta keskustelu, jota johti TPn pääsihteeri Merja Jutila-Roon.

- Paikallisen sopimisen täytyy olla oikeaa ja aitoa sopimista, jossa molempien osapuolten on koettava saavansa jotain, kommentoi paneelissa kansanedustaja Niina Malm.

- Kukaan ei vastusta paikallista sopimista, vaan kyse on sen ehdoista, totesi Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

- Politiikassa keskustelua aiheesta pitää yllä yritysten erilaiset mahdollisuudet sopia paikallisesti. Suomessa on paljon järjestäytymättömiä yrityksiä, jotka eivät voi sopia palkallisesti, valtiovarainministeri Matti Vanhanen sanoi.

- Jos yrityksistä vietäisiin pois joustavuus ja ketteryys, joka on nyt, se heijastuisi työllisyyteen. Kyllä joustavuudella ja työllisyydellä on yhteys, Kemianteollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä totesi.

Tilaisuuden tallenne julkaistaan TPn verkkosivuilla.

Ammattiliitto Pro on Teollisuuden Palkansaajien jäsen.