Hyppää pääsisältöön

Näin lahjoitukset auttavat ukrainalaisia

ukrainan lippu piikkilanka-aidan takana
Sota Ukrainassa on saanut aikaan valtavan humanitäärisen kriisin. Ammattiliitto Pro lahjoitti ukrainalaisten tukemiseksi 120 000 euroa. Minkälaista apua tuolla summalla saadaan ukrainalaisille?

Näin lahjoitukset auttavat ukrainalaisia

Julkaistu 23.03.2022 klo 13:30
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Istockphoto

Pron lahjoitussummaksi on määritelty euro per jäsen. Lahjoitus jaettiin neljän eri avustusjärjestön kautta, jotka olivat Unicef, Suomen Punainen Risti, Pelastakaa Lapset  ja Kirkon Ulkomaanapu. Mihin kaikkeen lahjoitusvarat tullaan konkreettisesti käyttämään?

Rahalahjoitusten avulla on mahdollista jakaa avustustarvikkeita ja tarjota myös muuta, esimerkiksi psykososiaalista tai lääketieteellistä apua, jota kriisialueilla tarvitaan. Lahjoituksien avulla avustusjärjestöt voivat reagoida nopeasti ja hankkia juuri sitä apua, jota ihmiset sillä hetkellä tarvitsevat. Näin Pron valitsemat järjestöt kanavoivat apua eteenpäin.

Lepotiloja pakolaislapsille

YK:n lastenjärjestö Unicef yhteistyökumppaneineen suojelee lasten oikeuksia terveyteen, koulutukseen, suojeluun, veteen, sanitaatioon ja hygieniaan. Ensimmäinen, kuudes maaliskuuta Ukrainaan saapunut avustuskuljetus vei noin 62 tonnia tarvikkeita sodan repimään maahan. Tarvikkeisiin kuului muun lääkkeitä, ensiapupakkauksia, synnytystarvikepakkauksia kätilöille, kirurgisia tarvikkeita sekä suojavälineitä koronalta suojautumiseen terveydenhuollon henkilöstön käyttöön. Lisäksi rekkoihin lastattiin leluja ja varhaiskasvatustarvikkeita.

Sotaa on paossa miljoonia ihmisistä, joista suuri osa on lapsia. Unicef on perustanut 26 Blue Dot -pistettä suurimpien pakoreittien varrelle. Blue Dot -pisteessä perheet saavat psykososiaalista tukea, ohjeita ja tärkeitä tietoja tilanteen kehittymisestä. Lapset ja äidit  voivat levätä turvallisesti raskaan pakomatkan keskellä. Yksinään pakenevat lapset voidaan tunnistaa ja mahdollisuuksien mukaan yhdistää perheidensä kanssa.

Yhden Blue Dot -pisteen kautta kulkee noin 3000–5000 ihmistä päivittäin, joten Unicefin apu tavoittaa jopa yli 100 000 ihmistä joka päivä. Pisteet toimivat yhteistyössä keskenään, joten pakolaislasten matkaa voidaan seurata paikkakunnalta toiselle.

Avustustyöntekijöitä Ukrainaan ja apua Suomeen saapuville

Suomen Punainen Risti toimii Ukrainassa yhteistyössä kansainvälisen Punaisen Ristin sekä Ukrainan ja sen naapurimaiden Punaisten Ristien kanssa. Elintärkeiden avustustarvikkeiden, kuten huopien, ämpärien, hygieniatuotteiden, puhtaan veden, pressujen ja lääkintätarvikkeiden lisäksi lahjoitusvaroilla katetaan katastrofi- ja kriisialueilla toimivien Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijöiden palkkakuluja. Avustustyöntekijöitä ovat esimerkiksi alueilla työskentelevät lääkärit, terveydenhoitajat ja logistikot.

Suomen Punainen Risti on lähettänyt Ukrainaan katastrofivalmiusyksikön tukemaan Punaisen Ristin kansainvälistä avustusoperaatiota. Yksikön tehtävänä on huolehtia, että avustustarvikkeet saadaan toimitettua eniten apua tarvitseville. Seitsemän henkilön yksikköön kuuluu logistiikan ja katastrofiavun ammattilaisia. Yksikkö organisoi kansainvälisen Punaisen Ristin materiaaliavun kuljettamista, varastointia ja jakelua Ukrainaan.

Suomen Punainen Risti avustaa viranomaisia myös Ukrainasta Suomeen saapuvien vastaanotossa. Ukrainasta Suomeen saapuville tarjotaan ruokaa, juomaa, hygieniatarvikkeita ja henkistä tukea. Maahan saapuvia ohjeistetaan ja neuvotaan myös ensivaiheen käytännön järjestelyissä.

Apua lapsille ja heidän perheilleen

Pelastakaa Lapset auttaa kriisistä kärsiviä lapsia ja perheitä Ukrainassa ja lähimaissa. Esimerkiksi Romaniassa järjestö on läsnä rajanylityspaikoilla ja vastaanottokeskuksissa. Perheille toimitetaan talvipakkauksia, jotka sisältävät muun muassa talvivaatteita ja peittoja sekä ruokaa. Pelastakaa Lapset auttaa lapsia löytämään kadonneita perheenjäseniään.

Yksi tärkeistä avustuskohteista on koulunkäynnin mahdollistaminen. Pelastakaa Lapset kouluttaa Ukrainassa opettajia ja koulupsykologeja, jotta he voivat tarjota psykososiaalista tukea traumaattisia asioita nähneille lapsille. Järjestöllä on valmius perustaa tilapäisiä oppimiskeskuksia Ukrainan lähimaihin. Lisäksi kotoaan paenneille lapsille jaetaan koulutarvikkeita, jotta he voivat jatkaa opintojaan. Järjestö on myös valmiudessa kunnostaa  ukrainalaisia kouluja ja päiväkoteja heti, kun turvallisuustilanne sen sallii, jotta lapset voivat palata opiskelemaan.

Kirkon Ulkomaanapu kohdistaa tukensa kaikille konfliktia pakeneville, erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa oleville ja apua eniten tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen. Käytännössä annettava apu on hyvin konkreettista, esimerkiksi vettä, ruokaa, saippuaa ja muita perustarvikkeita.