Hyppää pääsisältöön

Naiset häviävät yhä tulovertailussa selvästi miehille

naisten ja miesten palkat
Tuore tutkimushanke selvitti sukupuolten tuloeroja kolmella teollisuuden alalla. Erojen suuruus yllätti tutkijankin.

Naiset häviävät yhä tulovertailussa selvästi miehille

Julkaistu 10.03.2021 klo 12:00
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Sama ikä, sama koulutus, sama ala ja yhtä pitkä työura, mutta vuosituloissa tuhansien tai jopa yli kymmenen tuhannen euron ero. Tällainen on tilanne nais- ja miespuolisten toimihenkilöiden välillä useilla teollisuuden aloilla – miesten eduksi.

Eri sukupuolten tulo- ja työuraeroja teollisuudessa selvittäneen Pirstoutuvat työurat? -tutkimushankkeen mukaan naisten ja miesten väliset tuloerot ovat huomattavia ja verrattain pysyviä.

– Naisten ja miesten tuloeroilla on pitkä historia eikä ero näytä vuosikymmenten mittaan kaventuneen. Erot olivat yllättävän suuria, hanketta vetänyt yliopistonlehtori Satu Ojala Tampereen yliopistosta kertoo.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Pipetillä lisätään nestettä koeputkeen.
Julkaistu 06.05.2021
Kemianteollisuuden vastuullisuustyö on kehittynyt hyvin poikkeuksellisesta koronavuodesta huolimatta. Kasvihuonekaasupäästöt ovat laskussa, ja yhtä useampi yritys käyttää uusiutuvia raaka-aineita tai kierrätettyjä materiaaleja. Myös turvallisuustyö tuotti tulosta, sillä poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä jatkoi laskuaan.
Nainen katselee maskin takaa.
Julkaistu 06.05.2021
Koronarokotuksessa voi käydä työajalla, jos ei saa aikaa ongelmitta työajan ulkopuolelle. Rokotusmatkan kuluista voi hakea korvausta Kelalta.
Julkaistu 05.05.2021
Ammattiliitto Pro ja Ammattiyhdistys Nousu ovat neuvotelleet alkuvuoden yhteistyön tiivistämisestä. Pro ja Nousu ovat hyväksyneet aiesopimuksen yhdistymisestä.