”On tärkeää tulla kuulluksi ja saada oikeutta”

Työelämän erimielisyydet päätyvät välillä oikeuteen asti.
Ilman liiton apua harva voi viedä riidan oikeuteen. Oikeudenkäyntikulut voivat jo käräjäoikeudessa nousta yli 100 000 euroon.

”On tärkeää tulla kuulluksi ja saada oikeutta”

Julkaistu 02.04.2024 klo 08:00

Työelämän erimielisyydet päätyvät välillä oikeuteen asti. Omien oikeuksien perääminen voi olla paitsi henkisesti raskasta myös taloudellisesti kuormittavaa. Riita-asiat ovat vaativia, käsittelyaika tuomioistuimessa on pitkä ja oikeudenkäyntikuluriski nousee helposti kymmeniin tuhansiin euroihin. Monelle kynnys voikin tuntua korkealta. Pron jäsenelle urakka on kuitenkin kevyempi, sillä asiaa ajavat oikeudessa Pron asiantuntevat juristit, eikä jäsenellä ole kuluriskiä.

Tämän totesi myös Pron jäsen, jonka irtisanomisasiaa ruodittiin äskettäin oikeudessa.

– Arvostan liiton asiantuntevaa apua. On tärkeää tulla kuulluksi ja saada oikeutta, jäsen totesi oikeusprosessin päätteeksi.

Irtisanominen tuli puun takaa

Rakennusalan isossa perheyrityksessä työskennellyt prolainen irtisanottiin ilman varoitusta. Irtisanomiseen liittyvää kuulemista ei järjestetty työsopimuslain mukaisesti.

– Pyrin tekemään työni mahdollisimman hyvin. Jaksaminen oli kuitenkin koetuksella, koska työtä oli alussa erittäin paljon ja työroolini esihenkilönä uusi. Kohtasin myös yllättäviä henkilöstöhaasteita, joista keskustelimme esimieheni ja keskijohtoon kuuluvien kollegoiden kanssa. Palaverimme jälkeen ymmärsin katseen olevan tulevaisuudessa, mutta sairauslomani jälkeen työnantaja teki täyskäännöksen. Näistä asioista olisin mielelläni keskustellut työnantajan kanssa, jos minulla olisi ollut siihen mahdollisuus, prolainen kertoo.

Pron jäsenen mielestä perehdytys oli jäänyt vajavaiseksi ja tuki vähäiseksi uudessa esihenkilötehtävässä. Häntä kuormittivat myös epäasiallisesti käyttäytyvät alaiset. Työnantaja perusteli sairausloman jälkeisiä yllätyspotkuja haitta-ainekartoitusten laiminlyömisellä, johtamistyylillä ja luottamuspulalla. Työnantaja ei myöskään suostunut käymään neuvotteluita asian ratkaisemiseksi.

– Työnantajan menettely oli poikkeuksellista ja erikoista. Työnantajan välinpitämätön toiminta ihmetyttää, Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm toteaa.

Irtisanottu prolainen vei asian oikeuteen, joka hylkäsi kanteen. Käräjäoikeus kuitenkin määräsi osapuolet maksamaan omat oikeudenkäyntikulunsa, koska irtisanominen oli poikennut selkeästi työsopimuslaista ja työnantaja oli antanut puutteellisia tietoja. Oikeuden mielestä jäsenellä oli perusteet selvittää irtisanomisen perusteita ja irtisanomista. Tuomio ei ole oikeudenkäyntikulujen osalta lainvoimainen.

Työnantajan oikeudenkäyntikululasku oli noin 100 000 euroa ja Pron jäsenen oikeudenkäyntikulut noin 25 000 euroa.

– Ilman liiton oikeusapua ei tavallisella palkansaajalla juurikaan ole taloudellisia mahdollisuuksia monimutkaisen työriita-asian oikeudelliseen selvittämiseen tai tuomioistuimeen viemiseen, Stenholm sanoo.

Älä jää yksin

Stenholm korostaa, että työelämän vastoinkäymisissä ei kannata jäädä yksin. Jos ongelma ei selviä keskustelemalla työnantajan kanssa, kannattaa olla mahdollisimman aikaisessa vaiheessa yhteydessä luottamusmieheen, työsuojeluvaltuutettuun tai Ammattiliitto Pron asiantuntijaan.

– Työriita-asian selvittäminen on yhteistyötä, Stenholm sanoo.

Työnantajan kanssa käydyt keskustelut kannattaa dokumentoida mahdollisimman hyvin aikajärjestyksessä ja säästää esimerkiksi niitä koskevat sähköpostit. Jälkikäteen riitaisia asioita on aina huomattavasti vaikeampi selvittää oikeudessa. Ihmiset myös muistavat asioita eri tavalla.

– Jos tapaus päätyy oikeuteen, kyseessä on työläs ja kallis oikeusprosessi. Pron jäsenellä tätä kuluriskiä ei kuitenkaan ole, Stenholm korostaa.