Onko itsekästä vaatia samaa palkkaa samasta työstä?

Kuva: Shutterstock
Lentoaloja uhkaa lakko hiihtolomaviikolla. Työnantajaliitto Palta pitää vaatimuksiamme itsekkäinä. Tarkalleen ottaen emme vaadi enempää kuin muilla on.

Onko itsekästä vaatia samaa palkkaa samasta työstä?

Julkaistu 07.02.2017 klo 15:40
Blogit

Lentoaloja uhkaa lakko hiihtolomaviikolla. Pro ja IAU haluavat neuvotella omalle jäsenistölleen työehtosopimuksen, joka vastaa lentoalan yleistä palkkatasoa. Palvelualojen työantajaliitto Palta ei halunnut neuvottella kanssamme sopimuksesta. Tämän takia olemme joutuneet pattitilanteeseen, jossa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin turvautua viimeiseen keinoon eli työtaisteluun.

Palta pitää vaatimuksiamme itsekkäinä. Palta toteaa, että ”Nykyisessä kilpailukykysopimusympäristössä ei ole mitään perusteita vaatia omille jäsenilleen muita enempää.”

Tarkalleen ottaen emme vaadi enempää kuin muilla on. Meillä on perusteet, miksi haluamme jättää Airpron työehtosopimuksen kilpailukykysopimuksen ulkopuolelle.

Airprossa aloittavalle lentoemännälle maksetaan 1 400 euron kuukausipalkkaa. Tähän päälle tulee mahdollinen henkilökohtainen palkanosa. Lentoemännän keskimääräinen kuukausipalkka on noin 1900 euroa. Kun työsuhde on jatkunut 10 vuotta ja enemmän, palkka on edelleen sama kuin uran alussa.

Finnair maksaa lentoemännälle koeajan jälkeen 1 450 euroa, ja palkka kohoaa vuosittain. 10 vuoden palveluksen jälkeen taulukkopalkka on yli 1 800 ja 18 vuoden jälkeen yli 2 200 euroa. Näiden summien päälle tulevat lentämisestä aiheutuvat erilliset lisät. Mediaanipalkka oli 4 000 euron paremmalla puolella vuonna 2015.

Norwegian palkkaa lentoemännän koeajan jälkeen 1 490 eurolla kuukaudessa. Tämän lisäksi lentoemäntä saa jokaiselta lentotunnilta työsuhteen kestosta vähintään 7,60–9,10 euroa sekä muut lentämisestä aiheutuvat lisät. Keskimääräiseksi palkaksi muodostuu 4 000 euroa kuukaudessa

Jet Timellä lentoemännälle maksetaan koeajan jälkeen 2 200 euroa. Palkka nousee sadalla eurolla kolmen ja viiden vuoden jälkeen. Näiden summien lisäksi saa lentämisestä aiheutuvat lisät ja keskimääräiseksi palkaksi muodostuu noin 3 000 euroa kuukaudessa.

Työnantajaliitto Palta on tarjonnut Prolle ja IAU:lle kikyn eli kilpailukykysopimuksen mukaista työehtosopimusta. Suomeksi se tarkoittaa, että työaikaa lisätään, mutta palkkaa ei koroteta. Pro on tehnyt useimmissa solmimissaan työehtosopimuksissa kikyn mukaisen ratkaisun vuonna 2016. Olemme sitoutuneet kikyyn niillä aloilla, joilla se on mahdollista. Muutamat alat ovat jääneet kikyn ulkopuolelle – jokainen niistä perustellusta syystä.

Myös Palta on tehnyt sopimuksia, joissa kikyä ei ole noudatettu. Suurin osa lentoalojen työehtosopimuksista on kikyn ulkopuolella. Norwegianin, Finnairin, Jet timen ja Norran lentoemännät lentävät tälläkin hetkellä kikyn ulkopuolella. Palta on tehnyt Auto-ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n ja toimihenkilöliitto Erton kanssa kikyttömiä työehtosopimusratkaisuja. Palta on sopinut myös Airprossa työskentelevien ramp-kuljettajien työehtosopimuksen siten, ettei kikyä ole huomioitu. On siis jokseenkin härskiä väittää, että Pro olisi itsekäs vaatiessaan Airpron matkustamohenkilökunnalle saman tasoisia ehtoja kuin mitä Palta on ollut valmis neuvottelemaan muille.

Lentoemännän palkkataso kaikilla muilla yhtiöillä on noin 20–50 prosenttia korkeampi kuin Airprolla. Muiden yhtiöiden lentoemännille ei ole sovittu kikyn mukaista työajanpidennystä.

Mitä mieltä sinä olet, onko itsekästä vaatia, että samasta työstä pitää maksaa samaa palkkaa myös valtion omistamassa Airprossa?

Kirjoittaja on palvelusektorin johtaja, jonka mielestä samasta työstä on reilua maksaa sama palkka. Twiittaa #normiliksat #airpro, jos olet samaa mieltä.