Onko taviksella enää varaa oikeuteen?

Kuva: Shutterstock
– Joidenkin asianajajien mielestä yksityishenkilön ei nykyään kannata viedä asiaa oikeuteen, jos riidan kohteena oleva intressi on alle 10 000 euroa, sanoo Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm.

Onko taviksella enää varaa oikeuteen?

Julkaistu 08.06.2016 klo 10:44

Pro Uutiset

Pitää paikkansa, että oikeudenkäyntikulut ovat kasvaneet, toteaa lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm Prosta.

Yleisimpiä riita-asioita ovat asumiseen, työhön sekä perhe- ja perintöoikeuteen liittyvät erimielisyydet.

– Työsuhderiita-asioissa pelkästään omat oikeudenkäyntikulut alioikeudessa ylittävät lähes aina 10 000 euroa. Kulut tietenkin kasvavat, jos tuomiosta valitetaan ja asian käsittely jatkuu ylemmässä oikeusasteessa, Stenholm kertoo.

Häviötapauksessa oikeudenkäynnin osapuoli joutuu pääsäännön mukaan maksamaan myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut.

– Oikeudenkäyntien kustannukset ovat kasvava ongelma, koska tavalliselle kuluttajalle käräjöinti on nykyään usein ylivoimaisen kallista. Se voi johtaa siihen, ettei tavallinen palkansaaja enää saa oikeutta ja oikeuden saatavuus -periaate (access to justice) murenee, Stenholm arvioi.

Perustuslain mukaan jokaisella suomalaisella olisi kuitenkin oikeus saattaa asiansa tuomioistuimen ratkottavaksi.

Pron jäsenten selusta töissä turvattu

Ihmiset ovat yhä paremmin perillä omista oikeuksistaan. Samalla yhteiskunta koko ajan monimutkaistuu.

– Yhtenä seurauksena on, että myös työsuhderiita-asioiden käsittely muuttuu entistä raskassoutuisemmaksi ja vaativammaksi. Se ei voi olla vaikuttamatta oikeudenkäyntikulujen kasvuun, sanoo lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm Ammattiliitto Prosta.

– Joidenkin asianajajien mielestä yksityishenkilön ei nykyään kannata viedä asiaa oikeuteen jos riidan kohteena oleva intressi on alle 10 000 euroa, kertoo lakiasiainpäällikkö Stenholm.

Ilman ammattiliiton jäsenyyttä ja liiton oikeusapua voi hävityn riita-asian seurauksena olla pettymyksen ja mielipahan lisäksi olla kymmenien tuhansien eurojen lasku ja vuosien velkataakka.

Monet ammattiliitot tarjoavat oikeusturvavakuutusta, joka kattaa kulut 8 500 euroon asti. Pron jäsenille kuuluu oikeusapu ilman hintakattoa tai kuluriskiä, joten prolaisten ei tarvitse kantaa huolta työriitojen oikeudenkäyntikuluista, jos liitto päättää viedä tapauksen oikeuteen.

Ruuhkaa oikeudessa

Pron lakiasiainpäällikön mukaan Suomessa on korkeatasoinen oikeuslaitos ja osaavat tuomarit.

– Kansalaisia turhauttavat lähinnä tuomioistuinlaitoksen ylipitkät käsittelyajat, jotka johtuvat oikeusjärjestelmän ylikuormittumisesta. Jotta tilanne korjaantuisi, olisi tuomioistuinlaitokselle ohjattava enemmän resursseja, lakiasiainpäällikkö Stenholm toteaa.

Käräjäoikeuksien sovittelu on eräs tapa yrittää ratkaista erimielisyydet ilman laajamittaista oikeudenkäyntiä.

– Vaikeissa työsuhderiita-asioissa ja intressien ollessa hyvin suuret, ei sovittelu välttämättä johda toivottuun ratkaisuun.