Päihteiden käyttö on myös työturvallisuuskysymys

nurin mennyt lasi
Päihteiden käyttö ei ole yksityisasia silloin, kun sen seuraukset näkyvät työssä ja työpaikalla.

Päihteiden käyttö on myös työturvallisuuskysymys

Julkaistu 13.08.2021 klo 08:00
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Päihteet on yhteisnimitys joukolle aineita, joita käytetään niiden mielihyvää tuottavan vaikutuksen vuoksi. Useimmat päihteet aiheuttavat runsaasti tai jatkuvasti käytettynä riippuvuutta. Ne voivat vaikuttaa työntekoon, vaikka riippuvuudesta ei olisikaan kyse. Päihteiksi lasketaan yleensä alkoholi, huumeet, huumaavat lääkkeet väärinkäytettyinä sekä tupakka.

Päihteiden vaikutuksen alaisena tai krapulaisena työskentely on työturvallisuusriski ja siksi sillä on merkitystä sekä työntekijän itsensä että hänen kanssaan työskentelevien turvallisuuden kannalta.

– Vapaa-aikanakin tapahtuva päihteiden käyttö voi olla työturvallisuusriski silloin, kun kyseessä on päihteiden väärinkäyttö, jolloin se voi aiheuttaa esimerkiksi uniongelmia ja näkyä keskittymisvaikeuksina työssä. Merkkejä päihdeongelmista voivat olla lisääntyneet sairauspoissaolot, väsyneisyys tai ärtyisyys, sanoo Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Luukkanen.

Päihteiden väärinkäyttö vaarantaa myös käyttäjän terveyden monin tavoin. Runsas alkoholin käyttö alentaa elimistön vastustuskykyä ja on monen sairauden riskitekijä. Päihteiden käyttö heikentää ajan myötä myös työntekijän ja koko työyhteisön työhyvinvointia.

– Toiset voivat joutua tuuraamaan myöhästelevää tai poissaolevaa työkaveria, hänen virheitään joudutaan korjailemaan ja niitä saatetaan jopa peitellä, Luukkanen sanoo.

Työnantaja on vastuussa työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Päihteiden väärinkäyttöön liittyvät riskit on huomioitava riskien arvioinnissa siinä missä muutkin vaaran paikat.  Päihdetyöhön työpaikalla kuuluu ennaltaehkäisevä toiminta, päihdeasioiden käsittely ja hoitoonohjaus ongelmatapauksissa. Turvallisuussyistä esimerkiksi huumetestejä voidaan tehdä erityistä tarkkuutta tai huolellisuutta vaativissa työtehtävissä työskenteleville.

– Tällöin työpaikalla tulee olla yhteistoiminnassa henkilöstön kanssa tehty päihdeohjelma, jossa on sovittu toimintatavat eri tilanteisiin. Tärkeä rooli työpaikan päihdetyön tukena ovat työterveyshuollon asiantuntijat, Luukkanen toteaa.

Tapaturmapäivän kampanjan teemana on tänä vuonna päihteiden käytön yhteys tapaturmiin. Tapaturmapäivä-kampanjaa vietetään elokuussa ja kampanja huipentuu perjantaina 13.8.

Lisätietoa:

Työmarkkinajärjestöjen suositus

Päihdeohjelmaopas - päihdeohjelman malliteksti (pdf)

HUUGO-ohjelma