Hyppää pääsisältöön

Pitkän linjan järjestöihminen: Ay-liikkeessä katse tulevaisuuteen!

juho iivanainen
ELY-keskuksen virkamiehen ja pitkän linjan pardialaisen mukaan järjestötoiminta antaa vaikuttamismahdollisuuksia, mutta muutoin ay-liikkeen pitäisi uudistua.

Pitkän linjan järjestöihminen: Ay-liikkeessä katse tulevaisuuteen!

Julkaistu 10.10.2018 klo 15:59
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Vehmersalmelainen Juho Iivanainen on ollut valtion virkamies jo 30 vuotta. Agrologiksi kouluttautunut maatilan poika työskenteli aikoinaan Pohjois-Savon maaseutupiirissä ensin maatalousrahoitukseen, sitten kasvinterveyteen ja luomuun liittyvissä tehtävissä.

Viime vuodet Iivanainen on toiminut joukkoliikenneasiantuntijana Pohjois-Savon ELY-keskuksessa. Hän on vuosien varrella myös kasvattanut osaamistaan.

− Olen saanut tehdä monipuolisia tehtäviä, ja työn ohella opiskelin sekä amk-tutkinnon että ylemmän amk-tutkinnon. Samalla olen harjoittanut kotitilaviljelyä ja elänyt maaseudun rauhassa.

Iivanaisen mukaan haastavinta onkin ollut vaihtaa ammatti kokonaan toiselle alalle.

− Liikennepuolelta kun ei ole koulutustaustaa eikä kokemusta. Uskallus oli kuitenkin uuden alku ja työssä oppiminen on neuvonut selviytymään.

Pelin rakennusta työpaikalla

Iivanainen on ollut koko ikänsä järjestöihmisiä: toiminta kouluneuvostoissa, henkilöstön edustajana, yhdistyspuheenjohtajana ja luottamusmiehenä on ollut mieluisaa.

− Työelämässä läksin järjestötehtäviin 1990-luvun alussa. Yhdistyksen puheenjohtajana toimin edelleenkin. Siinä sivussa olen ollut alueellisena luottamusmiehenä ja tällä hetkellä alueellisena varaluottamusmiehenä.

Olen saanut uutta näkökulmaa ja energiaa omaan työhön ja mahdollisuuden viedä asioita eteenpäin. Lisäksi liitolta saa tukea, jos tuntuu, ettei yksin pärjää.

Iivanaiselle luottamustoimet ovat henkireikä. Vaikuttamismahdollisuudet ja yhteistoiminta työpaikalla ovat tärkeitä. Kokonaisuuksien hallinnasta ja verkostoitumisesta on hyötyä.

− Olen ystävystynyt eri työpaikkojen kollegojen kanssa sekä saanut uutta näkökulmaa ja energiaa omaan työhön ja mahdollisuuden viedä asioita eteenpäin. Lisäksi liitolta saa tukea, jos tuntuu, ettei yksin pärjää. Luottamustoimien ansiosta työkavereihin ja esimiehiinkin on hyvät välit.

Itseään Iivanainen kuvailee pelinrakentajaksi, joka välittää työstä ja työyhteisön hyvinvoinnista. Vastuunkantokin tuntuu luontevalta.

Ay-liikkeen pitäisi uudistua

Iivanaisen mukaan ay-liikkeen olisi kehityttävä. Katse olisi hyvä suunnata tulevaan ja toimintatapa päivittää nykyaikaan sopivaksi.

− Toivoisin enemmän työelämän kehittämiseen liittyviä uusia avauksia. Ay-toiminta näyttäytyy julkisuudessa jarrumiehen roolina. Kun muutoksia vastustetaan, pitäisi pystyä katsomaan kokonaisuutta pidemmälle, kuten kuinka Suomi pärjää globaalissa kilpailussa.

Liittojen jäsenmäärät ovat laskussa, joten suotavaa olisi saada toimintaan enemmän nuoria. Jäseneksi liittyvälle nuorelle voisi antaa vuoden huojennuksen jäsenmaksusta.

Juho Iivanaisen mielestä nuoria tulisi houkutella ay-liikkeen jäseniksi vaikka jäsenmaksuhuojennuksilla.

Pardia Prohon

Iivanainen kuuluu oman yhdistyksensä kautta Tekniikan ja Tiedon Toimihenkilöt ry:hyn, joka on Pardian jäsenliitto. Pardia yhdistynee ensi vuoden alussa Prohon, samaa harkitsevat myös TTT ry:n 29 jäsenyhdistystä. Lisäksi pohditaan TTT:n muuttamista henkilöjäsenyhdistykseksi.

− Pardian ja Pron yhdistymisellä haetaan leveämpiä hartioita: yhdistykset haluavat parantaa vaikuttamismahdollisuuksiaan.

Ammattiliitto Prohon on suunnitelmissa muodostaa yksi uusi julkisen hallinnon sektori.

− Elämme yhdistyskentässämme erittäin mielenkiintoista syksyä!

Kokkaava kuorolaulaja

Järjestötoiminnan lisäksi Iivanainen ehtii vapaa-aikanaan harrastaa monipuolisesti. Miehen liikunnallisesta ja liikkuvasta puolesta kertovat uiminen, lenkkeily, kalastus, veneily ja moottoripyöräily sekä kuntoa kohottavat maatalous ja metsänhoito.

− Rakentaminen ja kaikenlainen nikkarointi antavat vastapainoa varsinaiselle työlle. Olen myös intohimoinen kulinaristi ja kokkaan mielelläni. Lisäksi tärkeää on opastaa lapsenlapsia elämän polulla.

Pardia ja Pro neuvottelevat yhdistymisestä

Palkansaajajärjestö Pardian ja Ammattiliitto Pron päämääränä on Pardian jäsenyhdistysten liittyminen Pron jäsenyhdistykseksi syksyn aikana. Jäsenyys Prossa alkaisi 1. tammikuuta 2019.

Yhdistymisellä haetaan vahvempaa neuvotteluvoimaa ja yhteiskuntavaikuttamista niin yksityisillä kuin julkisillakin sopimusaloilla. Laajemmalla jäsenpohjalla voidaan vaikuttaa nykyistä paremmin. Yhdistymisen tuloksena Prosta tulisi 140 000 jäsenen liitto, joka edustaa niin yksityisiä aloja kuin valtion sektoria.