Posti irtisanoo 90 asiantuntijaa ja esimiestä

Kuva: Aila Juola
 – Johdon virheistä joutuvat usein vastaamaan aivan muut kuin johtajat itse, toteaa viestintäalan sopimusalavastaava Mikko Honkanen Prosta.

Posti irtisanoo 90 asiantuntijaa ja esimiestä

Julkaistu 21.10.2020 klo 14:10

Pro Uutiset

Posti ilmoitti tänään irtisanovansa 90 henkilöä asiantuntija- ja esimiestehtävistä. Tänään päättynyt yt-menettely ei ollut Postissa vuoden ensimmäinen. Koronaan liittyvät prolaisten lomautukset alkoivat keväällä ja ne jatkuvat edelleen.

Postilaisten yt-neuvottelujen aikaan on keskusteltu myös johtamisesta. Postin hallituksen puheenjohtaja, hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Harsaae on todennut haastattelussa (Yle 20.9.2020) koronakriisin olevan hyvä hetki pohtia, keitä työntekijöitään yritykset eivät tarvitse. Ylen haastattelussa hän kertoo esimerkkinä tanskalaisyrityksestä, jonka palveluksessa 20 vuotta olleiden ihmisten todettiin tekevän työtä 10 vuotta vanhoilla menetelmillä.

– Miksiköhän näin pääsi käymään? Ihan kuin työntekijät itse valitsisivat yrityksessä käytettävät työmenetelmät? Strategiasta, työvälineistä ja projekteista on vastuussa yrityksen johto. Valitettavasti johdon virheistä joutuvat usein vastaamaan aivan muut kuin johtajat itse, toteaa viestintäalan sopimusalavastaava Mikko Honkanen Ammattiliitto Prosta.

Postin hallituksen puheenjohtaja Suvanto-Harsaaen mukaan firmoihin myös kertyy löysää, kuten nice-to-have -projekteja ja turhan monia johtajia. Postilaisten irtisanomiset eivät päivän uutisten mukaan kohdistu näitä käynnistelleisiin johtajiin.

– Sen sijaan lähtöpasseja jaetaan heille, jotka ovat kohdistaneet työpanoksensa ja asiantuntemuksensa tehtäviin, joita johto on nähnyt viisaiksi, Honkanen sanoo.

Esimiestyöhön yhä vähemmän aikaa

Posti on nyt päättänyt, että 90:ää asiantuntijaa ja toimihenkilöä ei tarvita. Irtisanomiset rakentavat Postin henkilörakenteelle tiimalasivartaloa, mikä jatkuessaan johtaa siihen, että konkreettisen päivittäisen tekemisen ohjaaminen heikkenee.

– Jos yhden esimiehen vastuulle annetaan entistä isompi porukkaa, sillä voi olla laadullisia vaikutuksia.Samaan aikaan henkilöstöhallinnosta ja asiantuntijatehtävistä on karsittu tehtäviä, joten varsinaiseen ydintyöhön jää entistä vähemmän aikaa. Kenttätyöntekijöiden asioiden hoitaminen hidastuu, prolaisten pääluottamusmies Mikko Kuusela pohtii.

Suvanto-Harsaaen mukaan Postin tulevaisuus kirjepostin vähentyessä on pakettien ja tavaroiden jakelussa.

– Sekin on hyvin työvoimavaltaista ja edellyttää osaavia ihmisiä reagoimaan jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin, joiden hallinnassa ihminen on tekoälyä viisaampi. Näillä irtisanomisilla Posti vaikuttaa ampuvan omaan jalkaansa, toteaa viestintäalan sopimusalavastaava  Honkanen Prosta.

Miten irtisanomiset ja uusi organisaatiomalli vaikuttavat työn arkeen Postissa?

– Vastuita yhdisteltiin ja sen seurauksena henkilöstöä vähennettiin juustohöylällä. Organisaatiomallia pyöräytettiin taas eri asentoon, ja uusi organisaatiomalli muistuttaa jatkossa aikaisemmin käytössä ollutta mallia. Tuntuu, että samat johtajat pyörittävät Niilo Tarvajärven laatikkoleikkiä aina uuteen asentoon, ilman uusia ideoita, huomauttaa pääluottamusmies Kuusela.

Prolaiset työskentelevät Postissa esimiehinä, asiantuntijoina, työnjohdollisissa tehtävissä ja toimihenkilötehtävissä sekä jakelussa ja lajittelussa.

– Toimihenkilöiden ja asiantuntijoiden työssä on tietyissä hommissa parempi, että osaaminen tulee talon sisältä. Silloin tiedetään, miten muutokset vaikuttavat prosessin eri vaiheissa ja eri vuorokauden aikoina, Kuusela painottaa.

Rahtiliiketoiminta ja Transval eivät olleet näiden neuvotteluiden piirissä. Postin palveluksessa on noin 22 000 henkilöä.