Hyppää pääsisältöön

Pro hylkäsi ict-alan sovintoesityksen - lakko alkaa 25.4.

Valtakunnansovittelijan toimisto Bulevardilla
Ammattiliitto Pro on hylännyt ict-alan sovintoesityksen. Pro haluaa kehittää ict-alan työehtosopimusta alan omista lähtökohdista. Sovintoesityksestä ei tällaisia elementtejä löytynyt. Lisäksi sovintoesitys sisältää merkittävän rakenteellisen muutoksen työehtosopimuksen heikentämiseksi.

Pro hylkäsi ict-alan sovintoesityksen - lakko alkaa 25.4.

Julkaistu 20.04.2022 klo 17:05
Uutiset

Pron ict-alan neuvottelukunta ja hallitus hylkäsivät sovintoesityksen tänään  20.4.2022. Lakko alkaa 25.4. ja päättyy 8.5.2022.

- Sovintoesityksen suurimmat puutteet ovat merkittävät rakenteelliset muutokset, jotka heikentävät työehtosopimusta. Lisäksi palkkaratkaisu ei huomioi tasa-arvoista ja tasapuolista ansiokehitystä, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Inflaation kiihtyessä erityisesti pienituloisten ostovoima on turvattava palkankorotuksilla. Pro vaatii, että palkkaratkaisu turvaa ansiotason nousun kaikille, mutta erityisesti korotusten tulee painottua alan pienipalkkaisille.

Sovintoesityksessä lisättiin paikallista sopimista mm. lisä-, yli- ja sunnuntaityökorvausten osalta. Näiden muutosten vastapainoksi sovintoesityksessä ei esitetty mitään, mikä parantaisi luottamusmiesten asemaa tai muuten kompensoisi näitä muutoksia työntekijöille. Paikallisesta neuvottelutilanteesta riippuen näillä muutoksilla saattaa olla toimihenkilöiden ansioita laskevia vaikutuksia.

Sovintoesityksessä ei myöskään ole otettu huomioon ict-alan erityistarpeita. Pro edellyttää, että ict-alan työehtosopimusta kehitetään alakohtaisesti.

Ict-alan sopimuksen piirissä on noin 12 000 toimihenkilöä ja asiantuntijaa ja se koskee kaikkia teleoperaattoreita, verkonrakennusyhtiöitä ja niiden alihankkijayrityksiä, joissa noudatetaan Pron ja Paltan välistä työehtosopimusta. Alan työehtosopimusneuvotteluja on käyty joulukuusta 2021 lähtien. Sopimus päättyi 28.2.2022.