Pro hylkäsi teknologiateollisuuden sovintoesityksen

Lakko Suomen suurimmissa vientiyrityksissä alkaa perjantaina aamukuudelta. Uutisessa lista lakkotaloista.

Pro hylkäsi teknologiateollisuuden sovintoesityksen

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Ammattiliitto Pro, Metalliteollisuus ja Teknologiateollisuus ovat hylänneet valtakunnansovittelija Esa Longan ehdotuksen teknologiateollisuuden uudeksi työehtosopimukseksi. Samalla kaatunee keskusjärjestöjen viimeviikkoinen raamisopimus, kun suurimpien vientialojen liitot jäivät sen ulkopuolelle.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoo, että hylkäämisen syynä ovat palkkarakenteeseen liittyvät puutteet: – Sovintoesitys ei takaa kaikille työehtosopimuksen piirissä oleville samanlaista vähimmäisansion kehitystä. Liian iso osa kokonaispotista jää yksin työnantajan päätettäväksi.

Perjantaina aamukuudelta kone- ja metalliteollisuudessa alkava lakko koskee noin 30 000:ta toimihenkilöä ja työntekijää 40 yrityksessä. Hieman yli kaksi viikkoa kestävän työtaistelun on määrä päättyä kuudelta aamulla 7. marraskuuta. Lakkoon osallistuvat myös Sähköliiton jäsenet ja toimihenkilöliitto Erton metalliteollisuudessa työskentelevä vuokraväki.

Työtaistelu seisauttaa Suomen suurimmat metalliteollisuuden vientiyritykset. Tässä joukossa ovat muun muassa sähkövoima- ja automaatioteknologia-konserni ABB, nostolaitteita valmistava Kone-konserni ja paperiteollisuudelle voimaloita tekevä Metso. Lakkoon menevät työntekijät ja toimihenkilöt myös puolustus- ja ilmailualalla toimivassa Patriassa sekä konepajayhtiö Wärtsilässä.

Lakko ei koske tuotantolaitoksissa tehtävää suojelutyötä.

Ylempien toimihenkilöiden YTN liittyy lakkoon marraskuun alussa. Tällöin lakon piirissä on yli 40 000 palkansaajaa.

Prolaisten lakko-ohjeet löydät suljetuilta jäsensivuilta. Sivujen käyttö edellyttää ensimmäisellä kerralla rekisteröitymistä.

Lakkotalot 21. lokakuuta kello 6

Aiemmin ilmoitetut kaivosyhtiöt Agnico-Eagle Finland, Pyhäsalmi Mine, Talvivaaran Kaivososakeyhtiö ja Talvivaara Sotkamo eivät ole lakon piirissä.

ABB, Boliden Harjavalta ja Boliden Kokkola.

Kone, Kone Hissit, Kone Industrial, Konecranes, Konecranes Finland  ja Konecranes Service.

Metso, Metso Automation, Metso Endress ja Hauser, Metso Foundries Jyväskylä, Metso Minerals, Metso Paper, Metso Power ja Metso Shared Services.

Oras, Outotec, Outotec Ceramics, Outotec Filters, Outotec Finland ja Outotec Turula.

Patria, Patria Finance, Patria Aerostructures, Patria Aviation, Patria Land Services ja Patria Land Systems.

Rautaruukki, Ruukki Construction, Ruukki Engineering, Ruukki Metals ja Ruukki Stainless Steel & Aluminium.

Sako, Sandvik Mining and Construction ja Sandvik Mining and Construction Finland.

Valmet Automotive, Wärtsilä ja Wärtsilä Finland.