Pro tukee vahvasti Turun yliopiston muutosneuvotteluissa

Nuori mies katsoo tyhjyyteen.
Turun yliopisto käynnistää mittavat muutosneuvottelut. Uhan alla on jopa 250 työpaikkaa. Yliopiston luottamusmiesten tueksi on perustettu asiantuntijoista koostuva taustaryhmä, joka auttaa neuvottelijoita.

Pro tukee vahvasti Turun yliopiston muutosneuvotteluissa

Julkaistu 17.11.2022 klo 11:30

Turun yliopisto aloittaa tänään muutosneuvottelut. Yliopisto tavoittelee lähivuosien aikana miljoonasäästöjä. Tavoitteena on supistaa talousvajetta ensi vuonna 1,5–2 miljoonalla ja vuoteen 2028 mennessä 15 miljoonalla.

Lyhyellä aikavälillä säästöt kohdistuvat pitkälti henkilöstöön. Yliopisto arvioi, että alustavasti muutokset koskisivat noin 250 henkilöä. Säästöjen vaikutukset henkilöstöön tarkentuvat muutosneuvottelujen aikana.  Turun yliopiston mukaan pidemmällä aikavälillä säästöjä voidaan saada myös tilatehokkuuden parantamisella sekä rakenteellisilla järjestelyillä.

– Vähennystarve vaikuttaa ylimitoitetulta ja osin etupainotteiselta hätävarjelun liioittelulta. Ensi vuoden säästötavoite ei edellytä henkilöstön irtisanomisia esitetyssä mittakaavassa, jos edellyttää ollenkaan, sopimusalavastaava Ira Kyntäjä sanoo.

Pro on perustanut yhdessä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn ja Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n kanssa taustaryhmän, joka tukee luottamusmiehiä muutosneuvotteluissa. Ryhmä vastaa luottamusmiesten kysymyksiin yt-lainsäädännöstä ja käsittelee myös muita juridisia kysymyksiä.  Prosta taustaryhmässä on Ira Kyntäjä. Prolaisia neuvotteluissa edustaa luottamusmies Leena Henderson.

Muutosneuvottelujen piirissä olevat jäsenet saavat apua omilta luottamusmiehiltään sekä Pron työsuhdeneuvonnasta. Pron verkkosivuilta löytyy myös runsaasti tietoa.