Pro on vahvasti tukena Tampereen yliopiston yt-neuvotteluissa

Asiantuntijat tutkivat yhdessä lukuja.
Tampereen yliopiston isot yt-neuvottelut ovat käynnissä. Yliopiston luottamusmiesten tueksi on perustettu asiantuntijoista koostuva työryhmä, joka auttaa neuvottelijoita.

Pro on vahvasti tukena Tampereen yliopiston yt-neuvotteluissa

Julkaistu 24.09.2021 klo 14:30

Ammattiliitto Pro on vahvasti jäsentensä tukena Tampereen yliopiston yt-neuvotteluissa. Pro on perustanut yhdessä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn ja Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n kanssa työryhmän, joka tukee luottamusmiehiä yt-neuvotteluissa. Ryhmä vastaa luottamusmiesten kysymyksiin yt-lainsäädännöstä ja käsittelee myös muita työsuhteiden päättämistä koskevia juridisia kysymyksiä.  Prosta työryhmässä ovat lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm ja sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen.

Yliopiston luottamusmiesten raskas neuvottelu-urakka alkoi tiistaina.  Yt-neuvottelut koskevat yli 1100 tukipalvelujen työntekijää, joista jopa 215 on vaarassa menettää työnsä. Lisäksi yliopisto suunnittelee 40 työntekijän ulkoistamista Certiaan, joka tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita korkeakouluille ja yliopistoille.

- Kokeneellekaan luottamusmiehelle yt-neuvottelut eivät koskaan ole helpot. Työryhmän jäsenet antavat kaiken asiantuntemuksensa yliopiston henkilöstön edustajien käyttöön, johtaja Niko Simola kertoo.

Luottamushenkilöiltä vaaditaan paljon yt-neuvotteluissa. Heiltä edellytetään työehtosopimuksen, työlainsäädännön ja yt-lain tuntemusta, yliopiston taloudellisen tilanteen ymmärtämistä sekä luovuutta ja pelisilmää. Työnantajalle pitää osata esittää oikeita kysymyksiä ja varteenotettavia vaihtoehtoja irtisanomisten välttämiseksi.

Yt-neuvottelujen piirissä olevat jäsenet saavat apua omilta luottamusmiehiltään sekä Pron työsuhdeneuvonnasta. Pro Noste -palvelusta saa apua työnhakuun ja siellä uranäkymiä voi sparrailla uravalmentajan kanssa. Työttömyysturvaa koskevissa asioissa jäsenten tukena ja apuna on Työttömyyskassa Pro.