Hyppää pääsisältöön

Prolta uusi työkalu muutosprosessien kanssa painiville esihenkilöille

Mutsi_pic
Työelämän muutosprosesseissa toistetaan jatkuvasti samoja virheitä, sanoo Pron palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen. Pron uusi Mutsi-verkkokoulutus tarjoaa tukea muutosjohtamiseen.

Prolta uusi työkalu muutosprosessien kanssa painiville esihenkilöille

Julkaistu 29.01.2023 klo 14:17
Kirjoittanut
Pro Uutiset / Jenni Meronen

Pro lanseeraa tammikuussa uuden muutosjohtamisen työkalun, joka kulkee nimellä Mutsi -muutoksenhallinnan verkkokoulutus. Koulutus tukee muutosten läpivientiä työpaikoilla, ja se on suunnattu erityisesti yritysten johdolle ja esihenkilöille. Pron palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen kertoo saaneensa idean Mutsiin jo vuosia sitten.

-Keskustelin erään eläkevakuutusyhtiön asiantuntijan kanssa syistä, joiden vuoksi ihmiset tipahtavat ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Hänen mukaansa suurin syy oli se, etteivät ihmiset pysy mukana muutoksissa, Pyykönen kertoo.

Lisäksi Pyykönen kysyi noin tuhannelta kouluttamaltaan esimieheltä, mitkä asiat muutosprosesseissa useimmiten menevät pieleen. Kun vastauksissa alkoivat toistua samat asiat, kypsyi ajatus muutosjohtamista helpottavasta työkalusta.

-Ajattelin, että tässä on ihan selvä kaava. Kun näihin asioihin kiinnitetään huomiota, muutokset sujuvat paremmin, Pyykönen kertoo.

Apuvälineitä tuleviin hankkeisiin

Hyvin johdettu muutosprosessi lisää työntekijöiden hyvinvointia pitämällä huolta, ettei kukaan uuvu tai tipu kelkasta. Lisäksi vältytään organisaation stressitason nousulta, joka voi johtaa huonoon käytökseen ja jopa kiusaamiseen. Samalla hyvä johtaminen loiventaa muutoksesta aiheutuvaa tuotannon tehokkuuden hetkellistä pudotusta.

-Huonosti johdettu muutosprojekti voi venyä vuosikausiin ja viedä paljon rahaa. Pahimmillaan aika ehtii ajaa muutoksen ohi. Sellaiseen tehottomuuteen ei pitäisi olla varaa kellään, Pyykönen sanoo.

Mutsi sisältää muun muassa mallipohjia, laajan muutosviestinnän käsikirjan ja muita työvälineitä, jotka voi tulostaa tai tallentaa omalle työpöydälle.

Onnistunut muutos lähtee perusasioista

Pyykösen mukaan muutoshankkeiden suurin kompastuskivi on viestintä. Joko viestintää ei ole tarpeeksi, se ei ole oikea-aikaista tai sitä ei ole kohdennettu oikein.

-Lisäksi johdon pitää itse olla sitoutunut muutokseen. Muutoksen perusteet ja siitä saatava hyöty on oltava selvillä, Pyykönen sanoo.

Muutokseen osallistuvat ihmiset eli työntekijät kannattaa ottaa mukaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Pyykösen mukaan paras keino sitouttaa ihmiset on se, että he pääsevät konkreettisesti osalliseksi muutokseen.

-Ihmiset kaipaavat muutoksissa myös foorumia, jossa voi tehdä kysymyksiä ja kertoa huolenaiheista. Se voi olla sähköinen tai fyysinen, vähintään jonkinlainen kysymys-vastaus -palsta.

Esihenkilön on tärkeä tiedostaa, etteivät kaikki kulje muutoksessa samalla nopeudella. Osa ihmisistä heittäytyy muutoksiin innolla mukaan, kun taas toiset näkevät ne uhkana.

Hankkeilla on alku ja loppu

Muutosprosessin läpimenoa helpottavat välietapit, joiden saavuttamisen johto ja esihenkilöt ilmaisevat ääneen. Erityisen tärkeää on koko hankkeen selkeä päätös, mahdollisesti jopa juhlistaminen.

-Usein kuulee kommentteja, joiden mukaan organisaatiossa on sata projektia käynnissä, eikä yksikään mene koskaan maaliin. Ei pidä olettaa ihmisten ymmärtävän hankkeen päättyneen, jos siitä ei ole muistettu viestiä, Pyykönen sanoo.

Harva muutosprojekti on kuitenkaan kerralla valmis, vaan arviointia ja seurantaa kannattaa tehdä myös myöhemmin.

-Jos on vaikka väitetty, että muutoksen myötä asiakkaille jää enemmän aikaa, kannattaa lopuksi testata, tapahtuiko niin todella. Se tuo vakuuttavuutta ja helpottaa muutokseen sopeutumista.

Työnantajien kanssa yhteistyössä

Mutsin kehittämiseen ovat osallistuneet Pron lisäksi toimiala- ja työnantajajärjestöt Infra ry ja LVI-Tekniset Urakoitsijat ry. Pyykösen mukaan työnantajaliiton ja ammattiliiton yhteistyö tuo työkalulle uskottavuutta.

-Julkisuudessa näkyy paljon sitä, että työnantajat ja työntekijäliitot riitelevät keskenään ja se konkretisoituu lakkoiluna. Haluan korostaa, että teemme myös valtavan paljon arvokasta ja hyvää työelämän kehittämistä yhdessä työnantajien kanssa, Pyykönen sanoo.

Infra ry:stä projektissa mukana oleva lakiasiainpäällikkö Pia Kilpeläinen kertoo Mutsin istuvan hyvin työnantajaliiton vastuullinen yritys -teemaan, jossa kannetaan huolta ihmisten hyvinvoinnista.

-Se, että tessien neuvottelemisen lisäksi tehdään tällaisia yhteistyöprojekteja hyvässä yhteishengessä, on äärimmäisen tärkeää työtä, josta hyötyvät niin yritykset kuin työntekijät, Kilpeläinen sanoo.

Jo noin sata yritystä liittyi Mutsin postituslistalle ennakkoon, Pyykönen kertoo.

-Jatkossa Mutsi on kuitenkin kaikille avoin, ja vieläpä aivan ilmainen koulutus ihan jokaiselle.

Mutsi -muutosjohtamisen koulutus on julki www.proliitto.fi/mutsi -sivustolla.