Pron Malinen: pitkän työuran aikana hankittu osaaminen hyödyttää koko Suomen kansantaloutta

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää toimia yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamiseksi oikeansuuntaisina.

Julkaistu 17.12.2020 klo 19:27

Pro Uutiset / Tiedote 17.12.2020

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää Sanna Marinin hallituksen esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamiseksi oikeansuuntaisina, mutta eläkeputken poiston siirtymäaikaa liian lyhyenä. Nyt ehtoja kiristetään vuodesta 2023 alkaen niin, että putki poistuu kokonaan vuonna 2025.

– Talouden elpyminen koronakriisistä on vielä hyvin epävarmaa. Siirtymäaika olisi voinut olla pidempi ja alkaa vasta vuonna 2025, jolloin koronapandemian talousvaikutuksista olisi ehditty palautua paremmin, Malinen sanoo.

Pitkän kokemuksen omaavien ammattilaisten ikäsyrjinnän lopettaminen on tärkeä tavoite. Malinen kiittää kattavaa muutosturvapakettia.

– Toivottavasti se herättelee työnantajia arvostamaan kokemusta ja pitämään myös yli 55-vuotiaat töissä, Malinen sanoo.

Malisen mukaan pitkällä työuralla syntynyt osaaminen täytyy huomioida, sillä se on perusta uuden oppimiselle ja kokeneiden työntekijöiden uudelleentyöllistymiselle. Uran aikana syntynyt osaaminen hyödyttää koko kansantaloutta.

Toimien yhteisvaikutuksena työllisyyden arvioidaan kasvavan noin 10 300 henkilöllä.

Malinen korostaa, että hallituksen päätökseen tulee liittää kattava vaikutusarvio ja työllisyyden kehityksen seurannan ajankohdat. Myös yli 55-vuotiaiden taloudellista tilannetta ja eläkkeiden tasoa pitää seurata, ettei hyvää työtä tuhota konkareiden pitkäaikaistyöttömyydellä.

Lue koko hallituksen tiedote täältä >>