Pron Malinen Stora Enson Oulun investoinnista: "Suomi on edelleen houkutteleva investointikohde"

Pahvirulla
Miljardiluokan investointi tuo Oulun tehtaalle noin 300 uutta työpaikkaa. – Uutinen on todiste siitä, että Suomi on edelleen houkutteleva investointikohde, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kiittelee investointipäätöstä.

Julkaistu 24.10.2022 klo 14:43
Kuvaaja Shutterstock

Metsäteollisuusyritys Stora Enso ilmoitti perjantaina muuttavansa Oulun Nuottasaaren tehtaan käytöstä poistetun paperikoneen kuluttajapakkauskartonkilinjaksi. Tuotannon muunnetulla koneella arvioidaan käynnistyvän vuoden 2025 alkupuolella.

Miljardiluokan investointi tuo Oulun tehtaalle noin 300 uutta työpaikkaa, sisältäen tukitoiminnot, ja työllistää lisäksi epäsuorasti noin 1 500 henkilöä.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kiittelee investointipäätöstä.

—  Uutinen on todiste siitä, että Suomi on edelleen houkutteleva investointikohde. Stora Enso on myös tehnyt työehtosopimukset keskeisten ammattiliittojen kanssa. Näin yhtiö turvaa työrauhan ja kehittää yhdessä järjestäytyneiden työntekijöiden kanssa viihtyisää ja turvallista työympäristöä.

Oulun tehtaalla uutinen otettiin ilolla vastaan

Oulun tehtaiden toimihenkilöiden luottamusmies Ari Kuisminin mukaan toimihenkilöt ovat uutisesta helpottuneita.

— Käsittämättömän iso juttu. Kyllä täällä ollaan tyytyväisiä. Tämä on johdolta luottamuksenosoitus Oulun väelle, että pystytään toteuttamaan ja viemään läpi näin iso projekti aikataulussa. Nyt on näytön paikka.

Uuden linjan vuosikapasiteetti on 750 000 tonnia. Kartonkia käytetään elintarvike- ja juomapakkauksissa, kuten pakaste- ja kylmätuotteissa sekä kuivatuote- ja pikaruokapakkauksissa.

Henkilöstön jaksamiseen pitää kiinnittää huomiota

Stora Enso muutti jo viime vuonna Oulun toisen paperikoneen pakkauskartonkilinjaksi. Pron sopimusalavastaava esitti jo vuonna 2019, että yritys muuttaisi molemmat paperikoneet kartongin valmistukseen.

Luottamusmies Kuisminin mukaan tuotantosuunnan muutos ja edellisen projektin opetukset ovat henkilöstön tuoreessa muistissa.

— Onhan tämä mittakaavaltaan paljon suurempi projekti ja tulee varmasti vaikuttamaan henkilöstön työmääriin. Olemme kertoneet huolemme yrityksen johdolle, että projektiporukalle pitää varata riittävät resurssit, ettei ketään polteta loppuun.

Kuismin kertoo, että uuden henkilöstön rekrytoinnit aloitetaan heti ja ne etenevät asteittain. Hän on hieman huolissaan osaavan työvoiman löytymisestä.

— Osaavan työvoiman löytäminen voi olla näinä aikoina haaste. Oulu on kuitenkin pienempiä paikkakuntia paremmassa asemassa, kun rekrytoimme prosessiteollisuuden osaavaa henkilöstöä ja alalle valmistuvia opiskelijoita.

Aiemmin myös Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board ilmoitti syyskuussa käynnistävänsä esisuunnittelun uudesta taivekartonkitehtaasta Kaskisissa.