Rahoitusalan tes-neuvottelut jatkuvat

Suunnittelu- ja konsulttialan työehtosopimusneuvottelut alkoivat
Neuvotteluja rahoitusalan työehtosopimuksesta jatkettiin tiistaina, mutta neuvotteluosapuolten näkemykset ovat vielä kaukana toisistaan.

Rahoitusalan tes-neuvottelut jatkuvat

Julkaistu 11.03.2020 klo 10:49

Pro Uutiset

Rahoitusalan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin tiistaina 10. maaliskuuta 2020. Paikalla olivat palkansaajapuolelta Ammattiliitto Pron, Ammattiliitto Union ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n sekä työnantajapuolelta Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n edustajat.

Neuvotteluissa kerrattiin työnantajan tavoitteet kilpailukykysopimuksen mukaisen työajan pidennyksen poistamisen kompensoimisen osalta. Palkansaajapuoli esitti myös omat tavoitteensa, mutta työnantajapuoli ei niille lämmennyt.

– Neuvotteluissa keskusteltiin myös sopimuskauden pituudesta ja palkankorotuksen rakenteesta, mutta viimeksi mainitun asian osalta osapuolten näkemykset ovat hyvin kaukana toisistaan, kertoo sopimusalavastaava Rainer Heino Ammattiliitto Prosta.

– Kun Pro haluaisi turvata kaikkien jäsentensä ostovoiman rahoitusalalla, työnantaja haluaisi jakaa puolet kokonaiskorotuksesta palkkakeskustelun kautta, mikä johtaisi siihen, että valtaosalla rahoitusalan jäsenistämme ostovoima heikkenisi.

Seuraavan kerran rahoitusalalla neuvotellaan torstaina 12. maaliskuuta.

Alalla on edelleen voimassa 27. helmikuuta alkanut ylityökielto. Ala on ollut sopimuksettomassa tilassa helmikuusta lähtien.