Hyppää pääsisältöön

Raisiolainen Deltamarin vastaa Titanic II:n seuraavasta aallosta

Suomalaissuunnittelu pitää pinnalla australialaismiljonäärin unelmahankkeen. – Rakentamiskustannukset nykytekniikalla ovat aikamoiset. Mutta jos raha ja mieliteko kohtaavat, niin mikäs siinä, sanoo luottamusmies.

Pro Uutiset/Katja Palhus

Raisiossa toimiva insinööritoimisto Deltamarin on saanut jatkosopimuksen Titanic II -loistoristeilijäprojektissa. Kiinalaisyhtiön omistama Deltamarin sai vuosi sitten tehtäväkseen uuden laivan piirustusten laatimisen. Laivanvarustaja Blue Star Line tiedotti eilen, että Deltamarin vastaa koko projektin loppuunsaattamisesta.

– Deltamarinilla tieto jatkosta otettiin vastaan projektina muiden joukossa, mutta olemme siitä kyllä ylpeitä. Jos rakentaminen aloitetaan, Deltamarin on varmaan alusta suunnittelemassa, arvioi toimihenkilöiden luottamusmies Veli-Matti Salminen.

Suurisuuntaisen hankkeen takana on Blue Star Linen omistaja australialainen kaivosmiljonääri Clive Palmer.

Deltamarin koordinoi toimintoja projektin eri osapuolten välillä, joita ovat telakka, arkkitehdit, sisustussuunnittelijat ja operatiivinen johto. Tarkoitus on käydä läpi koko projekti, jotta voidaan varmistaa että laiva noudattaa nykyisiä turvallisuus- ja rakennusmääräyksiä.

Deltamarinille jatkosopimus tarkoittaa noin 10 000 tuntia töitä eli muutama ihminen tutkii ja selvittelee hanketta muutaman kuukauden ja tekee yksittäisiä dokumentteja.

– Varsinaista laivan suunnittelua ei tämän sopimuksen perusteella tehdä. Jos asiat menevät täydellisesti nappiin, laivakauppa voisi tapahtua syksyllä 2013, ja sen jälkeen tilanne on erilainen, tarkentaa luottamusmies Salminen.

Laiva rakennetaan Kiinassa Nanjingissa CSC Jinlingin telakalla.

Haasteita monumentaalisen aluksen suunnitteluun tulee, jos rakennuttaja haluaa Titanic II:sta ulkonäöltään ja sisustukseltaan täysin alkuperäisen Titanicin kaltaisen.

– Esimerkiksi navigointilaitteet ovat sadassa vuodessa kehittyneet, joten saattaa olla, että alukseen harkitaan kahta ohjaamoa, vanhanaikaista ja modernia, kertoo Salminen.

– Rakentamiskustannukset nykytekniikalla ovat aikamoiset. Mutta jos raha ja mieliteko kohtaavat, niin mikäs siinä.

Varustamo Blue Star Linen suunnitelmien mukaan Titanic II lähtee neitsytristeilylleen vuonna 2016. Reitti kulkee tietysti Southamptonista New Yorkiin.

Aiemmin yrityksestä:

15.10.2012 Deltamarin myydään aasialaisomistukseen

10.9.2009 Deltamarin neuvottelee lomautuksista