Sosiaaliturvauudistus etenee Indonesiassa

Kuva: Stoorisoppi
Reilun vuoden voimassa ollut universaali sairausvakuutusjärjestelmä toimii, mutta tarvitsee kipeästi lisää rahaa. Indonesian suurimman ammattiliittojen keskusjärjestön, KSPI:n puheenjohtaja Said Iqbal vaatii hallitukselta lisää rahaa terveydenhoitoon ja eläketurvaan.

Sosiaaliturvauudistus etenee Indonesiassa

Julkaistu 22.05.2015 klo 15:44

Pro Uutiset/Stoorisoppi/Tanja Harjuniemi/Markku Nummela

Indonesian vaikutusvaltaisin ay-johtajaSaid Iqbal vieraili SASKin Solidaarisuuspäivillä Hämeenlinnassa viime vuoden helmikuussa. Siellä hän kertoi Pro-lehdelle maansa mittavasta sosiaaliturvauudistuksesta.  Reilu vuosi vierailun jälkeen on aika kysyä Iqbalilta, miten uudistus on käytännössä toteutunut. (klikkaa videoon)

Sataa miljoonaa vaille valmis

Vuoden 2014 alussa astui voimaan uusi sairausvakuutusjärjestelmä, jonka kautta koko 250 miljoonainen väestö pääsee terveydenhoidon piiriin viimeistään vuoteen 2019 mennessä. Sairausvakuutuslaitos raportoi, että tällä hetkellä 142 miljoonaa kansalaista on rekisteröity vakuutetuksi.

Virallisen sektorin työntekijät maksavat vakuutusmaksua peruspalkastaan 0,5-1 prosenttia ja heidän työnantajansa neljä prosenttia. Valtio puolestaan maksaa budjetistaan pienituloisten vakuutusmaksun. Epävirallisen sektorin työntekijät, joita ei ole luokiteltu pienituloisiksi, maksavat maksunsa itse, jos maksavat. Heidän asemansa järjestelmässä on haavoittuvin.

Said Iqbal on tyytyväinen, että maahan saatiin uusi terveyslaki, joka on kattava ja selkeä. Hän kuitenkin kritisoi voimakkaasti valtion budjetin pienuutta ja vaatii siihen 30 prosentin korotusta.

Nykyisellä budjetilla valtio pystyy maksamaan 86 miljoonan pienituloisen vakuutusmaksun. Iqbalin mukaan korotuksen myötä määrää voitaisiin nostaa 120 miljoonaan.

Kriittistä jäsenpalautetta

Ammattiliittojen jäsenet työskentelevät pääasiallisesti virallisella sektorilla. Virallisen sektorin työntekijöitä 120 miljoonaisesta työvoimasta noin 40 prosenttia. Heille työnantaja maksoi sairausvakuutuksen aiemminkin.

Indonesian ammattiliittojen keskusjärjestön KSPI:n pääsihteeri Muhamad Rusdi kertoo, että ensin jäsenet olivat pettyneitä uudistukseen.

– Ennen työnantaja maksoi sairausvakuutuksen ja hoitoon pääsi helposti. Nyt jäsenet maksavat itse prosentin peruspalkastaan, mutta pääsy hoitoon on vaikeutunut ja hoidon taso laskenut, Rusdi kertoo. Sairaalat ja klinikat ovat täyttyneet potilaista, sillä terveydenhoidon resursseja ei ole lisätty vastaavasti.

Mutta nyt jäsenet ovat nähneet myös uudistuksen hyödyt. Uusi sairausvakuutus kattaa perus- ja erikoissairaanhoidon, ja se jatkuu myös työsuhteen päättymisen jälkeen aina kuolemaan asti.

Eläkepalkan taso minimaalinen

Osana sosiaaliturvauudistusta heinäkuussa astuu voimaan eläkejärjestelmä, jota ennen ei ole ollut kuin aivan pienellä ryhmällä valtion työntekijöitä. Uuden sosiaaliturvalain mukaan kaikki virallisen sektorin työntekijät pääsevät eläkevakuutuksen piiriin. Työnantaja maksaa eläkevakuutusta viisi prosenttia

ja työntekijä kolme prosenttia, ja eläkepalkaksi on määritelty 20 prosenttia.

Jälleen kerran Iqbal kiittelee, että laki on tehty,mutta tasot ovat aivan liian pieniä.

– Vaadimme eläkepalkaksi 75 prosenttia, Said Iqbal julistaa.

Uudistus kattaa myös vakuutuksen tapaturman ja kuoleman varalle sekä vanhuudenturvan, mutta suomalaisille tuttua työttömyysturvaa ei maassa ole.

Toivo paremmasta

Indonesian ay-liikkeen saavutuksia arvostetaan kansainvälisesti. Iqbal on luotsannut ay-liikkeen työpaikkatasolta yhteiskunnan kehittämiseen ja tavoitteena on rakentaa hyvinvointivaltio.

Toivo elämiseen riittävistä palkoista, kunnollisista työsuhteista ja -oloista, terveydenhoidosta ja sosiaaliturvasta on houkuttanut nuorta työväestöä mukaan ammattiliittoihin. Iqbalin johtaman KSPI:n jäsenmäärä on kolminkertaistunut kolmessa vuodessa. Vuonna 2012 se oli alle 600 000, mutta tänään jo 1,8 miljoonaa.

Iqbal johtaa myös Indonesian metalliliittoa FSPMI:tä, jonka toimintaa Ammattiliitto Pro tukee SASK:n kumppanuushankkeen kautta. Se on yksi maan aktiivisimpia ammattiliittoja. Sen jäsenmäärä on noussut kolmen vuoden aikana 130 000:sta 220 000:een.

Katso Iqbalin haastattelu.

Stoorisoppi

Kansainvälisen työn päivän aattona KSPI:n naiset järjestivät seminaarin. Said Iqbal kannustaa naisia taistelemaan paremman terveydenhoidon ja eläketurvan puolesta.