Suomen ja Uruguayn metsäsektorin tuotantoketjun ammattiliitojen historiallinen kokous

uruguay
Suomen ja Uruguayn metsäsektorin koko tuotantoketjun eri ammattiliitot tapasivat virallisesti ensimmäistä kertaa maanantaina. Aiheena oli puu-, sellu- ja paperiteollisuuden tuotantoketjujen nykytilanne. Tavoitteena on luoda perusta sellun, puun ja paperin tuotantoketjussa toimivien ammattiliittojen koordinoimalle yhteistyölle molemmissa maissa.

Julkaistu 28.02.2024 klo 09:17
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Tapaaminen alan tuotantoketjun todellisuuden kartoittamiseksi ja kehittämiseksi yhdessä alkaa PIT-CNT:n Cuesta Duarte -instituutin tekemän selvityksen pohjalta. Ensimmäistä kertaa Uruguayin koko tuotantoketjun ammattiliitot tapasivat yhdessä. Mukana olivat Suomen keskeiset paperialan ammattiliitot Pro, Paperiliitto ja Teollisuusliitto.

– Pidämme erittäin arvokkaana, että meillä on tiiviit yhteydet esimerkiksi suomalaisomisteisen UPM:n kaikkiin tuotantoketjun ammattiliittoihin. Olemme alusta asti olleet tukemassa liittoja ja pitäneet tiiviisti yhteyttä. Meillä on myös hyvä yhteys maan päättäjiin, puheenjohtajat iloitsevat yhteistyön tiivistymistä, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen iloitsee.

Suomen delegaatio koostui Pron, Paperiliiton ja Teollisuusliiton johdosta ja SASKin edustajista. Tapaamiseen osallistui Cuesta Duarte -instituutin, SOIMA:n (puu- ja liitännäisteollisuuden työntekijöiden liitto), FOPCU:n (Uruguayn työläisten, paperi- ja kartonkityöntekijöiden liitto) sekä UNTMRA:n, SUTCRA:n, SUPRA:n, STIQ:n ja äskettäin perustetun teollisuusammattiliittojen keskusjärjestön (CSI) edustajat.

Suomen edustajat tapaavat tiistaina myös Uruguayn työ- ja sosiaaliturvaministerin Pablo Mieresin. Edellisen kerran tapaaminen järjestettiin vuonna 2022.