Pro Uutiset / Katri Kangas / lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö
Suomen valtio ja saksalainen laivanrakennusyhtiö Meyer Werft ovat allekirjoittaneet sopimuksen telakkayhtiö STX Europen kanssa sen tytäryhtiön STX Finland Oy:n koko osakekannan ostamisesta.
Meyer Werft tulee olemaan teollinen enemmistöomistaja 70 prosentin omistuksella. Meyer Werft kantaa myös päävastuun telakan toiminnasta ja sen kehittämisestä. Suomen valtion omistusosuus yhtiöstä on valtion kokonaan omistaman Teollisuussijoituksen kautta 30 prosenttia.
Ostajaosapuolet ovat sitoutuneet pääomittamaan uutta telakkayhtiötä välittömästi merkittävällä summalla, joka muodostaa vahvan pohjan toiminnan kehittämiselle.
Turun telakalle kaksi uutta alustilausta
Turun telakan tilauskantaan saadaan myös vihdoin täytettä, sillä Tui Cruises -varustamo on ilmoittanut tilaavansa kaksi uutta TUI-luokan risteilyalusta Turun telakalta.
Uusien tilausten arvo kohoaa lähes miljardiin euroon, mikä merkitsee työllisyysvaikutukseltaan suoraan noin 12 000 henkilötyövuotta. Alukset toimitetaan kevätkaudella vuosina 2016 ja 2017.
Valtio valmistautuu osallistumaan uuden telakkayhtiön kehittämiseen myöntämällä kahdelle uudelle TUI-alukselle laivanrakennuksen innovaatiotukea yhteensä 10 miljoonaa euroa.
– Yhteistyö valtion ja Meyerin välillä sekä uudet risteilijätilaukset osoittavat, että Turussa oleva osaaminen ja alihankkijaverkosto kiinnostavat kansainvälisesti. Nyt aikaansaatu ratkaisu auttaa edelleen kehittämään toimintaa, jolla on Suomessa historialliset perinteet ja ainutlaatuista osaamista, elinkeinoministeri Jan Vapaavuori toteaa.
Jo tilattujen alusten lisäksi on olemassa optio vielä kahdesta aluksesta, Vapaavuori kertoi tiedotustilaisuudessa.
Laivanrakennuksen jatkuminen edellytti omistajanvaihdosta
Saksalainen Meyer Werft löytyi Vapaavuoren mukaan Suomen valtion kumppaniksi marraskuussa 2013, mutta vasta huhtikuussa 2014 emoyhtiö alkoi taipua kauppaan. Työ- ja elinkeinoministeriö tiedotti neuvotteluista Turun telakan ostamiseksi toukokuun alussa.
Jo pitkään on ollut selvää, ettei Turun telakka voi saada uusia tilauksia entisellä omistajapohjalla, vaan menestyksekkään laivanrakennuksen jatkaminen Turussa edellytti omistajanvaihdosta, Vapaavuori totesi tiedotustilaisuudessa. Rahoittajilla ei ole ollut aikoihin luottamusta talousvaikeuksissa kamppailleeseen STX Finlandin emoyhtiöön. Kevään aikana Turun telakalla on ollut työn alla vain kaksi TUI-risteilyalusta, joista toinen valmistui toukokuussa.
Turun telakka on ollut jo pariin kertaan kuilun partaalla. Valtio on muun muassa ostanut Aker Arcticin enemmistöosuuden ja telakan maa-alueet, joilla voitiin varmistaa töiden jatkuminen, Vapaavuori kertasi.
Luotettava ja arvostettu partneri
Perheomisteinen Meyer Werft on johtava risteilyaluksiin erikoistunut laivanrakennustelakka, joka operoi kahta telakkaa Pohjois-Saksassa Papenburgissa sekä Rostockissa. Meyer-konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli noin 1,3 miljardia euroa.
– Olen erittäin tyytyväinen, että pitkä prosessi on saamassa tyylikkään ratkaisun. Mukaan saatiin alalla arvostettu ja laivanrakennuksessa pitkät perinteet omaava teollinen partneri, joka tuo nyt oman asiantuntemuksensa Turun telakan kehittämiseen, Vapaavuori sanoi.
Kauppahinta ei ole julkinen, mutta työ- ja elinkeinoministeriön mukaan STX Finlandin heikko taloudellinen tilanne heijastui kauppahintaan.
Lopullinen omistajanvaihdos ja uuden telakkayhtiön toiminnan käynnistäminen edellyttävät vielä Saksan kilpailuviranomaisen hyväksyntää yrityskaupalle. Vapaavuori arvioi, että hyväksyntä Saksan viranomaisilta saataneen 1–2 kuukauden sisällä. EU-viranomaisilta hyväksyntää kaupalle ei tarvita.