Suomi ratifioi ILO:n yleissopimuksen väkivallan ja häirinnän poistamisesta työelämässä

Kuvassa näkyy ihmisiä suojatiellä
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimus nro 190 on ensimmäinen kansainvälinen sitova sopimus, joka koskee nimenomaan työelämän väkivaltaa ja häirintää.

Eduskunta hyväksyi keväällä ILO:n yleissopimuksen nro 190 väkivallan ja häirinnän poistamisesta työelämässä. Tasavallan presidentti ratifioi yleissopimuksen ja vahvisti lain perjantaina 17.5.2024.

Ammattiliitto Pro on ollut mukana vaatimassa sopimuksen ratifiointia sekä parempaa häirintään puuttumista työpaikoilla jo vuosia.

Suojaa laajasti kaikissa työhön liittyvissä tilanteissa

Sopimuksen tarkoituksena on suojella työntekijöitä väkivallalta ja häirinnältä. Se suojaa lähtökohtaisesti kaikkia työssä olevia henkilöitä kaikissa työhön liittyvissä tilanteissa. Sopimus koskee varsinaisten työntekijöiden lisäksi myös muita työtä tekeviä henkilöitä kuten vapaaehtoistyöntekijöitä ja koulutettavia sekä työtä hakevia henkilöitä.

Sopimus huomioi myös ensimmäistä kertaa lähisuhdeväkivallan vaikutukset työelämään. Sopimuksen mukaan jäsenvaltioilla on velvollisuus edistää työpaikoilla ilmenevän häirinnän ja väkivallan nollatoleranssia. Se edellyttää myös häirinnän vastaisen ohjeistuksen laatimista, kouluttamista ja käytännön soveltamista työpaikoilla.

Työelämän väkivallalla ja häirinnällä on vaikutuksia paitsi yksilöön, myös koko työyhteisöön ja työpaikkaan sekä yhteiskuntaan. On kaikkien, myös työnantajan etu, että häirintää ennaltaehkäistään ja tapahtuneisiin tilanteisiin puututaan johdonmukaisesti ja tehokkaasti.