Telia aloittaa jälleen yt-neuvottelut – lomautuksia ei edes harkittu vaihtoehtona irtisanomisille

Aktia Pankki käynnistää yhteistoimintaneuvottelut.
Telia ilmoitti tänään yt-menettelyn aloittamisesta kahdessa yksikössään. Työnantajan tavoitteena on vähentää yhteensä yli 120 työntekijää. Vastuullisuus on unohdettu korona-aikana Teliassa, jossa yt-neuvotteluita on käyty muutenkin tarpeettomasti, sanoo varapääluottamusmies.

Julkaistu 15.04.2020 klo 16:32

Pro Uutiset

Teleoperaattori Telia ilmoitti tänään aloittavansa yt-menettelyn, jonka seurauksena työpaikkansa voi menettää yli 120 henkilöä. Telian organisaatiota on myllätty jo lukuisissa yt-neuvotteluissa, joista viimeisimmät käytiin syksyllä 2019.

– Väen vähentämistä jatketaan taas tarpeettomasti koronakriisin aikana, vaikka edellistenään neuvotteluiden irtisanomiset eivät ole kaikki vielä realisoituneet, toteaa Telian toimihenkilöiden varapääluottamusmies Kari Kaukonen.

Telia on tehnyt hyvää tulosta, joten yhtiön toimille ei ole taloudellisia perusteita.  Lomautukset olisivat olleet ymmärrettävämpiä, mutta työnantaja ei halunnut niitä edes harkita, Kaukonen sanoo.

– Korona-aikana tulisi ottaa aikalisä ja hyödyntää lomautuksia.  Yhteiskuntavastuu on Teliassa unohdettu.

Ihmisten jaksamisesta suuri huoli

Yt-neuvotteluissa suurempi vähennystarve kohdistuu tällä kertaa yritysasiakaspalveluyksikköön, jossa neuvotteluiden piirissä on 750 henkilöä ja työnantajan ilmoittama vähennystarve on 115 henkilöä.   Cross-border-yksikön Suomen henkilöstöstä neuvotteluiden piirissä on 450 ihmistä ja ilmoitettu vähennystarve 16 henkilöä.

– Samaan aikaan samoihin yksiköihin rekrytoidaan ihmisiä. Työntekijöitä lähtee toisesta ovesta ulos ja tulee toisesta sisään, Kari Kaukonen sanoo.

Vähennyssuunnitelmista henkilöstöryhmittäin ei vielä ole tietoa. Ensimmäinen neuvottelupäivä on 20. huhtikuuta. Irtisanottavien tehtävien tilalle avautuu uusia noin 20. Varapääluottamusmies kertoo, että tunnelmaa työpaikalla on vaikea arvioida.

– Kannan suurta murhetta ihmisten jaksamisesta. Suurin osa on etätöissä, eivätkä esimiehetkään näe alaisiaan, miten he voisivat arvioida jaksamista, Kari Kaukonen sanoo.

Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Mika Mäkelä toteaa yhtiön toiminnan olevan vastuutonta ja tarpeetonta erityisesti näin koronakriisin aikana. Ammattiliitto Pro vaatii Teliaa perumaan suunnittelemansa vähennykset.