Tuhat kansainvälistä ay-vaikuttajaa kokoontuu Australiassa

Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC järjestää kongressin Australian Melbournessa .
Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC järjestää kongressin Australian Melbournessa 17.–22. marraskuuta 2022. Kongressissa päätetään kansainvälisen ay-liikkeen suunta seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

Tuhat kansainvälistä ay-vaikuttajaa kokoontuu Australiassa

Julkaistu 18.11.2022 klo 09:40
Kuvaaja HorstWagner.eu / ITUC

ITUC edustaa noin 200 miljoonaa jäsentä yli 130 maassa. Paikalle viidennen kerran järjestettävään kongressiin on saapunut noin tuhat ay-vaikuttajaa. Suomesta maailmanjärjestön jäseniä ovat keskusjärjestöt STTK ja SAK.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen osallistuu kokoukseen tarkkailijana.

– Globaali järjestäynyt ay-liike on merkittävin vastavoima itsevaltaisille valtiojohtajille. Ammattiliitot myös turvaavat demokratian ylläpitämistä ja kehittymistä. Millaisessa maailmassa eläisimme, jos ammattiyhdistysliikettä ei olisi syntynyt turvaamaan työolojen kehittymistä, tasa-arvoa ja yhdenmukaisia oikeuksia turvalliseen ja tuottavaan työhön, Malinen kannustaa pohtimaan.

Ammattiliitto Prota STTK:n delegaatiossa edustaa yhteiskuntasuhdejohtaja Maria Mäkynen. Hän on myös Suomen delegaation nuori, alle 35-vuotias edustaja.

– Avajaisissa nousivat esille erityisesti vähemmistöjen asema, naisten palkkatasa-arvo ja ilmastonmuutoksen vastainen toiminta. Puheissa korostuivat ammattiliittojen rooli ja vaikutus eri kriisien aikana tasa-arvon ja ihmisoikeuksien puolustajina eri puolilla maailmaa. Pandemian, sotien, vaikean taloustilanteen ja energiakriisin varjostamassa maailmassa yhtenäinen ammattiyhdistysliike luo vakautta ja valoa maailman työntekijöille, Mäkynen kertoo.

Kongressin teemoja ovat muun muassa työntekijöiden asema talouskriisissä, demokratian puolustaminen, oikeudenmukainen palkkaus, tasa-arvos ja inkluusio sekä oikeudenmukainen siirtymä kohti hiilineutraalia taloutta.

– Pro saa STTK:n ja ITUCin kautta mahdollisuuden osallistua maailmanlaajuiseen työelämän ja talouden sääntelyyn. ITUCilla on merkittävä rooli kehittyneiden maiden talousjärjestössä OECD:ssä, joka on laatinut sitovat ohjeet työelämän perusoikeuksien kunnioittamiseksi, Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen sanoo.

Koskinen osallistuu myös tarkkailijana ITUCin kokoukseen.

ITUC puolustaa työntekijöiden oikeuksia ja etuja ammattiliittojen kansainvälisen yhteistyön, maailmanlaajuisten kampanjoiden sekä yhteiskuntavaikuttamisen avulla. Järjestö vaikuttaa globaaleihin toimijoihin, kuten Kansainväliseen työjärjestöön, Maailman kauppajärjestöön, Maailmanpankkiin ja Kansainväliseen valuuttarahastoon.

Voit seurata kokousta täältä tai somessa #ITUC22.